لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

مراسم نوروز در بلخ در فضای امن تجلیل شد


مراسم تجلیل از سال نو خورشیدی در ولایت بلخ
مراسم تجلیل از سال نو خورشیدی در ولایت بلخ

مراسم نوروز سال ۱۳۹۸ در زیارت منسوب به حضرت علی کرم الله وجهه در بلخ با حضور رئیس جمهور غنی، وزرای کابینه، مقامات ارشد حکومتی محلی و هزاران تن از اشتراک کنندگان در فضای امن تجلیل شد.

در این مراسم محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در سخنرانی‌اش روی ایجاد صلح دوامدار در افغانستان تاکید ورزیده گفت که تلاش می‌کند تا صلح دایمی در کشور تأمین شود.

آقای غنی گفت از صلحی پشتیبانی نمی‌کند که خون ریزی و کشتار در پی‌داشته باشد.

وی گفت:

"صلح برای هر افغان مهمتر از آکسیجن است، اما حرف اینست که ما صلحی را خواهان هستیم که پایدار باشد نه صلحی که بوی خون بدهد."

رئیس جمهور کشور در بخش دیگری از سخنان‌اش به ارگان‌های امنیتی و ملکی هدایت سپرد که در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکرده و زمینه برگزاری انتخابات شفاف را مهیا سازند.

وی گفت، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی بخواهند که باز هم تاریخ برگزاری انتخابات را به تعویق بیندازند، برای وی قابل قبول نخواهد بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افزود:

" هدایت من برای تمام ادارات دفاعی، امنیتی و ملکی ما اینست که در انتخابات بی طرف باشند. دیگر به هیچ صورت تعویق تاریخ انتخابات قابل قبول ما نیست."

اشتراک کنندگان در مراسم تجلیل از نوروز در بلخ می‌گویند که این جشن کاملاً در فضای امن برگزار شد و آن‌ها آرزو دارند که سال ۱۳۹۸ سال صلح و تأمین امنیت در کشور باشد.

دو تن از اشتراک کنندگان این مراسم به رادیو آزادی گفتند:

" اسم من علی است، مراسم نور در مزارشریف در فضای کاملآ امن تجلیل شد، حرف های رئیس جمهور در مورد صلح خیلی خوب بود، امید است صلح به زودی به وطن بیاید."

"من علی سینا نام دارم، ما آرزو داریم که سال نو سال صلح، امنیت و آزادی برای افغان ها باشد، ما توقع داریم که صلح دایمی در کشور ما به میان بیاید."

برای برگزاری مراسم نوروز در بلخ از یک هفته به این‌سو تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده بود، مسئولیت تأمین امنیت این مراسم پس از آن به نیروهای اردوی ملی سپرده شد که بر سر معرفی قوماندان جدید امنیه بلخ عبدالرقیب مبارز میان پولیس خاص قطعه ۸۸۸ و طرفداران مسلح عطا محمد نور والی پیشین بلخ هفته گذشته درگیری مسلحانه رخ داد.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG