لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

تحلیل‌گران: داعش به عقب زده شده اما از بین نرفته‌است 


آرشیف، شماری از جنگجویان داعش
آرشیف، شماری از جنگجویان داعش

در یک جنگ پنج‌ساله که دو دوره ریاست جمهوری امریکا در آن دخیل بود، ۱۰۰ هزار بمب در آن استفاده شد، شمار بی‌حساب مردم ملکی قربانی شدند، اردوی ایالات متحده طرح از بین بردن خلافت اسلامی گروه داعش را در عراق و سوریه روی دست گرفت.

به نوشته اسوشیتد پرس این یک پیروزی نظامی می‌باشد، اما حتمی نیست که این پیروزی پایدار باشد. به گفته تحلیل‌گران داعش به عقب زده شده است اما از بین نرفته.

رئیس جمهور ترمپ روز چهارشنبه یک نقشه رنگه را نشان داد که در آن از بین رفتن گروه داعش در آخرین پایگاهایش در سوریه نشان داده می‌شود.

داعش در اوج قدرت خود یک ساحه را که بزرگتر از بریتانیا بود تحت کنترول داشت. این گروه در عراق و سوریه هجوم‌ها را انجام داد و در حملات در سرتاسر جهان دست داشت.

نویسنده رابرت برنز که از سال ۱۹۹۰ به این‌سو موضوعات نظامی و امنیت ملی امریکا را برای خبرگزاری اسوشیتد پرس تحت پوشش قرار می‌دهد نوشته است که بیانات رئیس جمهور امریکا در مورد از بین رفتن داعش پیش از وقت است.

به نوشته او اردوی امریکا چنین یک صحنه را قبلاً هم تجربه کرده‌است.

در حملات بعد از ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر نیویارک و واشنگتن قوای امریکا و متحدین آن، رژیم طالبان را در افغانستان سرنگون ساخته و حامد کرزی را بحیث رهبر افغانستان جابجا نمودند.

اما با تغییر توجه واشنگتن به سمت عراق، طالبان در افغانستان خود را منسجم ساختند و در سال ۲۰۰۹ قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانتستان اعلان کرد که جنگ این کشور به بن‌بست داخل شده‌است.

قوای امریکا هنوز هم در افغانستان حضور دارد و کدام دورنمای برای صلح در کوتاه مدت مشاهده نمی‌شود.

به نوشته اسوشیتد پرس، عراق هم تجربه افغانستان را پیمود.

در جنگ هشت ساله عراق چنین تصور می‌شد که امریکا در سال ۲۰۱۱ بر شورشیان سنی در این کشور پیروزی به دست آورده و قوای خود را از این کشور خارج کرد.

اما خشونت‌های فرقه‌ای در عراق دوباره اوج گرفت و گروه داعش که تا آن وقت در سوریه مرکزیت داشت بخش‌های بزرگ عراق را تصرف نمود و پیشرفت آن تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت.

در سال ۲۰۱۵ جنرال قوای امریکا لوید آستین یک پلانی را برای شکست داعش ترتیب داد که در آن وقت اکثریت سنی‌های سوریه و عراق با داعش همکاری کردند تا این‌که داعش به آنسوی دریای فرات رسید. به گفته جنرال آستین دلیل این بود که سنی‌های عراق بر حکومت این کشور تحت رهبری صدراعظم شیعه آن نوری المالکی اعتماد نداشتند.

ستیفن بدل پروفیسور امور عامه و بین‌المللی در پوهنتون کلمبیا امکان آنرا که خشونت‌ها در عراق و سوریه دوباره بیشتر شود، مشاهده می‌کند. به گفته او جای تعجب نخواهد بود که در سال ۲۰۲۵ این گروه دوباره سربلند کند و تهدید ایجاد نماید.

در یک تحلیل تازه انستیتوت جنگ صلح نوشته شده‌است که داعش حجره‌های خود را در قرارگاه‌های تاریخی خود در شمال عراق از نو احیا می‌کند تا در آینده باز هم حکومت بغداد را تحت حمله قرار بدهد.

برن دان والیس یک عضو این انستیتوت نوشته‌است امریکا و متحدین آن امنیت نسبی فعلی در بغداد را نباید سند شکست داعش بدانند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در این مورد سخنان جنرال جوزف ووتل قوماندان قوای مرکز امریکا را که عملیات قوای امریکا در شرق میانه را رهبری می‌کند اقتباس آورده‌است که در اول‌های ماه جاری به کانگرس گفته بود افراطگرایی در سوریه و عراق مشکل نسل‌ها می‌باشد.

XS
SM
MD
LG