لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

وزارت دفاع: برای حصول نتایج مثبت در جنگ در ۷ بخش تغییرات عمده می‌آید


آرشیف، نیروهای کماندوی افغانستان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات این کشور
آرشیف، نیروهای کماندوی افغانستان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات این کشور

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در سال جدید ۱۳۹۸ در نظر دارد که در ۷ بخش مهم تغییرات عمده آورد تا در نبرد علیه مخالفان مسلح دولت نتایج مثبت به دست آید.

قیس منگل سخنگوی این وزارت دیشب در صحبت با رادیو آزادی از مواردی یاد آوری کرد که می‌خواهند در آن‌ها تغییرات آورند.

آقای منگل گفت که با این تغییرات، نظامیان افغان از حالت دفاعی بر آمده و حالت تهاجمی اختیار خواهند کرد:

"در فرماندهی جنگ تغییر خواهد آمد. با فساد مبارزه جدی صورت خواهد گرفت و یک فرماندهی واحد در بخش‌های تکتیکی ایجاد خواهد شد."

سخنگوی وزارت دفاع افزود که کاهش میزان تلفات افراد ملکی در جریان عملیات نظامی، تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و بالا بردن ظرفیت‌های مسلکی سربازان افغان نیز شامل برنامه‌ها و پلان‌های آینده این وزارت اند.

وارد شدن تلفات به افراد ملکی در جریان عملیات نظامی به خصوص در حمله‌های هوایی در افغانستان یک موضوع قابل نگرانی در سال ۱۳۹۷ بود.

قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع گفت که مخالفان مسلح دولت همیش از افراد ملکی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

ساختمان وزارت دفاع افغانستان
ساختمان وزارت دفاع افغانستان

وی علاوه کرد که با افزایش عملیات تهاجمی میزان تلفات ملکی نیز کم خواهد شد.

وی گفت:

"ما وقتی‌که از حالت دفاعی به تعرضی برویم تعرض دیگر شکلِ را به خود می‌گیرد که عملیات هوایی هم که اجرا می‌شود تمرکز اعظمی بالای ساحاتی که دشمن جمع می‌باشد صورت می‌گیرد. دیگر در قسمت ساختمان‌های ملکی و افراد ملکی ما می‌خواهیم که کوشش اعظمی را به خرچ بدهیم تا از تلفات ملکی به حد اعظمی جلوگیری شود."

وزارت دفاع افغانستان از تغییرات عمده در بخش‌های مهم در حالی سخن می‌زند که فصل جدید جنگ میان نیروهای افغان و شورشیان مسلح در حال آغاز شدن است.

مردم در افغانستان به خصوص باشندگان مناطق ناامن این کشور همه ساله با شروع سال جدید هجری شمسی بخاطر رسیدن فصل تازه جنگ ابراز نگرانی می‌کنند.

سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همواره در گزارش‌های‌شان گفته‌اند که مسئول بخش اعظم تلفات ملکی‌ها در این کشور طالبان و داعش اند.

اما طالبان پیوسته این را رد کرده‎‌اند.

XS
SM
MD
LG