لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

ترمپ: امریکا باید بلندی‌های جولان را بعنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت بشناسد


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل از دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ستایش کرده که گفته‌است ایالات متحده باید بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت بشناسد.

نتانیاهو در تویتر نوشته‌است:

"در یک زمانی که ایران تلاش می‌کند تا از سوریه به عنوان مکانِبرای تخریب اسرائیل استفاده کند، رئیس جمهور ترمپ جسورانه حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد."

در همین حال دفتر صدراعظم اسرائیل می‌گوید که نتانیاهو با ترمپ از طریق تیلیفون صحبت کرده و از وی شخصاً بخاطر این تصمیم‌اش تشکری کرده و برایش گفته‌است "شما تاریخ ساختید."

دونالد ترمپ به روز پنج‌شنبه در تویتر‌اش نوشت که زمان آن فرا رسیده‌ تا ایالات متحده امریکا حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان کاملاً به رسمیت بشناسد.

رئیس جمهور امریکا هم‌چنان نوشته‌است که به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائیل و ثبات منطقه اهمیت استراتژیک دارد.

اسرائیل بلندی‌های جولان را در سال ۱۹۶۷ میلادی در جریان جنگ شش روزه از سوریه گرفت و در سال ۱۹۸۱ قوانین‌اش را به این منطقه گسترش داد، اقدامی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌است.

اسرائیل در جریان جنگ سال ۱۹۶۷، بیت المقدس شرقی را نیز تصرف کرد و تمام این شهر را به عنوان پایتخت‌اش اعلان کرد.

فلسطینی‌ها بیت المقدس شرقی را بحیث پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند.

رئیس جمهور ترمپ در سال ۲۰۱۷، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داد که سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس نقل مکان کند.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

بیانیه رئیس جمهور ترمپ در مورد به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بربلندهای جولان در حالیست که مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا دیروز در اسرائیل بود.

پومپیو در حالی از اسرائیل دیدن می‌کند که تا کمتر از یک ماه انتخابات عمومی در اسرائیل برگزار می‌شود.

قرار است این انتخابات در ۹ ماه اپریل برگزار شود و بنیامین نتانیاهو با رقابت شدید از جانب اتحاد میانه رَو رُو به رُوست.

در نظر است کهصدراعظم اسرائیل هفته آینده در سفرش به واشنگتن با رئیس جمهور دونالد ترمپ دیدار کند.

XS
SM
MD
LG