لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

نگرانی کمیسیون حقوق بشر در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان


آرشیف، تصویر یک طفل زخمی در شهر جلال آباد
آرشیف، تصویر یک طفل زخمی در شهر جلال آباد

تلفات افراد ملکی در آغاز سال جاری خورشیدی در افغانستان کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور را سخت نگران ساخته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که آغاز سال نو خورشیدی از لحاظ تلفات برای افراد ملکی در این کشور خونین بوده و باید این وضعیت تغییر یابد.

موسی محمودی رئیس اجرایی این کمیسیون می‌گوید که در سه روز اول سال نو در هلمند، کندز و کابل به مردم ملکی تلفات وارد شده و این حوادث آنان را به شدت نگران ساخته است.

آقای محمودی روز شنبه درصحبت با رادیو آزادی،حمله برافراد ملکی را نکوهش کرد و میگوید که این نشان دهنده آن است که طرف های درگیر به شمول حکومت و طالبان به تعهدات شان در خصوص حفاظت از غیرنظامیان عمل نمی‌کنند.

در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند صبح روز شنبه در مراسم میله دهقان در یک میدان ورزشی دو انفجار رخ داد.
در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند صبح روز شنبه در مراسم میله دهقان در یک میدان ورزشی دو انفجار رخ داد.

او افزود:

"ما مانند سال گذشته در شروع امسال نیز تلفات داشته ایم، اراده برای تغییر پالیسی و حفاظت از افراد ملکی وجود ندارد و این خیلی نگران کننده و قابل محکومیت است. این موضوع سبب افزایش خشونت می‌گردد و مردم ملکی مانند سال گذشته بازهم قربانی خواهند شد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی این نگرانی را ابراز می‌کند که کابل، هلمند و کندز در سه روز اول سال‌نو شاهد حملات خونین و تلفات افراد ملکی بوده‌‌است.

در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند صبح روز شنبه در مراسم میله دهقان در یک میدان ورزشی دو انفجار رخ داد.

وزارت داخله میگوید که در این رویداد سه تن کشته و ۳۱ نفر زخمی شدند که بیشتر شان افراد ملکی هستند.

همچنان اعضای شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفته اند که در حمله هوایی نیروهای خارجی شب گذشته در ولسوالی گل تیپه این ولایت به شمول شش کودک و سه زن دوازده فرد ملکی کشته شده اند.

در روز اول نوروز نیز در سه انفجار پی هم در نزدیکی کارته سخی در شهر کابل شش غیرنظامی کشته و ۲۳ تن زخم برداشتند.

وارد شدن تلفات به افراد ملکی در سه روز اول سال نو مردم عام را نیز بسیار نگران ساخته است و آنان میگویند که باید از هر راه ممکن از جنگ و تلفات غیرنظامیان جلوگیر شود.

زخمیان یک حمله راکتی در فاریاب
زخمیان یک حمله راکتی در فاریاب

دو تن از باشنده های شهر کابل در این باره به رادیو آزادی گفتند:

"نام من محمد یونس است از دکانداران مکروریان سوم، خواست ما این است که در این کشور آرامی بیاید، تلفات نباشد و مردم در آرامی زنده‌گی کنند."

"نام من خان گل است از ولایت کابل می باشم، خواست من این است که جنگ پایان یابد، چون در درگیری ها غریب و غربه کشته میشوند و فرزندان شان یتیم میشوند."

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد تلفات افراد ملکی در سال گذشته در افغانستان را در هجده سال بی‌سابقه خوانده و گفته است که نزدیک به ۴۰۰۰ تن بوده که ۹۲۷ نفر آنان را کودکان تشکیل میدهد.

طالبان تا حالا در مورد این نگرانی تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر ابراز نظر نکرده اند اما پیش از این گفته اند که حفاظت از افراد ملکی برای آنان اولویت دارد.

مقامات افغان حتی رئیس جمهور غنی نیز از افزایش تلفات افراد ملکی در سال گذشته ابراز نگرانی کرده و تاکید نموده که باید از آن جلوگیری صورت گیرد.

در عین حال نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان میگوید که به تمام نیروهای امنیتی افغان دستور داده شده که در جریان عملیات ها زندگی افراد ملکی را در نظر بگیرند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG