لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

داوودزی: بحث‌ها روی اشتراک نماینده‌گان طالبان در لویه جرگه مشورتی ادامه دارند


محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای این شورا و رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای این شورا و رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح

رئیس دارلانشای شورای عالی صلح می‌گوید بحث‌ها روی چگونگی اشتراک نماینده‌گان طالبان در لویه جرگه مشورتی صلح ادامه دارند و اگر این گروه در این جرگه اشتراک بورزند مانعِ نیست.

همزمان با آماده‌گی‌ها برای برگزاری لویه جرگه مشورتی برای صلح، شورای عالی صلح افغانستان اینجا گروه طالبان را به اشتراک در این جرگه فرا می‌خواند.

نشان شورای عالی صلح افغانستان
نشان شورای عالی صلح افغانستان

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای این شورا و رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح روز یکشنبه در نشست خبری گفت بحث‌ها روی این که از نماینده‌گان طالبان در این نشست به گونه رسمی دعوت شود و یا نه هنوز ادامه دارند.

او افزود:

"اگر نماینده‌گان واضح و غیر واضح از طالبان نیز در این جرگه حضور داشته باشند ما خوش آمدید می‌گویم و خوب است که آنان نیز نظریات‌شان را با مردم شریک سازند، و حتا این بحث نیز زیر غور است که از طالبان نیز دعوت شود و یا نه شود باز این کار آنها است که اشتراک می کنند و یا نه."

لویه جرگه مشورتی صلح قرار است در نهم ثور سال روان خورشیدی برگزار گردد، این جرگه‌ راه گشای صلح افغانستان خوانده شده است و اکنون چشم امید حکومت بر این جرگه دوخته است که بتواند گروه طالبان را از راه گفتگوهای بین الافغانی به صلح فرا خواند.

شورای عالی صلح میگوید در این جرگه که برای چهار روز ادامه خواهد داشت، ۲۵۰۰ تن از نماینده‌گان مردم از سراسر کشور اشتراک می‌ورزند که ۳۰ درصد این نماینده‌گان را بانوان می سازند.

به گفته این شورا ۱۷۵۰ تن از اعضای این جرگه از ولایات گزینش می شوند و معیار گزینش نماینده از هر ولایت، به تناسب اعضای ولسی جرگه در نظر گرفته شده است.

قرار بود جرگه مشورتی صلح در ۲۶ حوت سال ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار گردد، اما به علت آنچه به گفته شورای عالی صلح افغانستان عدم حضور داشت نماینده‌گان مهاجران افغان در داخل کشور بوده است به تعویق افتاد.

با این وصف طالبان بارها نشست و یا گفتگوهای رو در روی با حکومت افغانستان را رد کرده اند و اکنون نیز در این باره که آیا در جرگه مشورتی اشتراک خواهند کرد و یا نه اظهار نظر نکرده اند.

  • در حالیکه شورای عالی صلح به حضور نماینده‌گان مردم از تمامی بخش‌های کشور تاکید می ورزد و اما پرسش اینجاست ولسوالی‌های که زیر اداره طالبان قرار دارند و نماینده‌گان مردم از این ولسوالی‌ها اشتراک ورزیده نه توانند شورای عالی صلح چه بدیلی روی دست دارد؟

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح میگوید بجای نماینده‌گان مردم از این ولسوالی‌ها نمایندگان بیجاه شده‌گان داخلی در جرگه مشورتی اشتراک خواهند کرد.

در این میان، قرار است نشست قطر در بیست و پنجم ماه حمل سال روان در شهر دوحه برگزار گردد، نشست که حالا شورای عالی صلح افغانستان نتایج آن را به جرگه مشورتی وابسته می خواند و تاکید ورزد که این نشست باید پس از جرگه مشورتی صلح برگزار گردد.

اما دیدگاه اعضای هیئت اداری مجلس نماینده‌گان در این باره چیزی دیگری است.

عرفان الله عرفان نایب منشی این جرگه به رادیو آزادی میگوید نخست باید نشست قطر برگزار گردد تا اطمینانی باشد برای طالبان که در جرگه مشورتی اشتراک ورزند.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه
عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه

او افزود:

"در صورتیکه نتایج نسشت که در دوحه برگزار می‌شود خوب نباشد و واکنش‌ها تند تر شوند و در تقابل بیشتر قرار گیرند فکر نه کنم که جرگه مشورتی نیز نتیجه‌یی در پی داشته باشد و‌ این گروه در آن اشتراک ورزد، در اینجا نقش کسانیکه از این گروه حمایت می کنند و یا امریکا که با آن به گونه مستقیم وارد مذاکره است تاثیرگذار است که چقدر بتوانند طالبان را وا دارند تا در جرگه مشورتی اشتراک ورزند، اما این نشست باید پیش از برگزاری جرگه باشد."

آقای عرفان اظهار امیدواری میکند که جرگه مشورتی صلح بجای کوبیدن در بیگانگان برای دریافت کلید صلح افغانستان گزینه بهتری است و اگر حکومت این جرگه را درست مدیریت و نتایج بهتری را از آن در رای زنی‌های مردم به دست آورد بی‌گمان که راه گشای در صلح بروی مردمان این کشور خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG