لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

ایران با وجود تقاضای وزیر خارجه امریکا روابط‌‌اش را با لبنان گسترش می‌دهد


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده که تهران می‌گوید باوجود تقاضای تحریک‌آمیز و مداخله‌گر وزیر خارجه امریکا از بیروت، روابط‌اش با لبنان را گسترش می‌دهد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز اظهارات اخیر مایک پامپیو را رد کرد که در لبنان در رابطه با ایران و حزب‌الله داشت.

قاسمی گفت:

"ایالات متحده به سبب ناکامی پالیسی‌هایش در شرق میانه به اسلحه کهنه از تهدید و ارعاب رو آورده‌است تا پالیسی‌های مخرب خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند."

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

این بیانات سخنگوی وزارت خارجه ایران بعد از آن صورت گرفت که مایک پامپیو در یک سفر دوره‌ای به چند کشور منطقه به هدف جلب حمایت علیه ایران به روز جمعه گفت:

"واضح بگویم لبنان و لبنانی‌ها یک انتخاب دارند، یا شجاعانه و با غرور به‌حیث یک ملت مستقل به پیش بروند، یا این‌که به تلاش‌های تاریک ایران و حزب‌الله اجازه دهند آیندۀشان را تعیین کند."

بهرام قاسمی دیروز در یک بیان تلویزیونی گفت، ایران در حالی‌که استقلال و حاکمیت ملی لبنان را احترام می‌کند از هر آنچه در توان دارد استفاده خواهد کرد تا وحدت در داخل لبنان را حفط نموده و روابط‌اش با این کشور را گسترش دهد.

حزب‌الله که نفوذ‌ش در لبنان و کشورهای منطقه گسترش یافته‌است از جمله ۳۰ وزارت لبنان سه آنرا در کنترول دارد و یک حزب بانفوذ در سیاست لبنان است.

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان
حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان

ایران و حزب‌الله که در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب ایران تأسیس شد، بازیگران عمده در جنگ سوریه بوده و علیه ملیشه‌های مخالف رژیم بشار اسد جنگیده‌اند.

این گروه‌ها شامل داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنان گفت:

"حزب‌الله یک حزب قانونی و محبوب است، پامپیو چگونه می‌تواند چنین اظهارات نادرست و تحریک‌آمیز را در مورد این حزب در جریان دیدار‌اش از لبنان ابراز کند؟"

تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بعد از آن شدت یافت که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه می سال گذشته از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهان با تهران خارج شده و تحریمات بر تهران را از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG