لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

اشرف غنی با نواختن زنگ مکتب وعده‌های در بخش انکشاف معارف سپرد


آرشیف، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین نواختن زنگ مکتب
آرشیف، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین نواختن زنگ مکتب

سال تعلیمی ۱۳۹۸ با به صدا در آمدن زنگ مکتب توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و با شعار "معارف برتر، آینده بهتر"، رسماً آغاز شد.

در این سال وزارت معارف آماده‌گی دارد تا یک میلیون دانش آموز جدید را در مکاتب دولتی ثبت و راجستر کند.

رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه «۰۵ حمل ۱۳۹۸» در مراسم نواختن زنگ مکتب گفت، برای بلند بردن کیفیت مکاتب، حکومت تمام مکاتب را با انترنت وصل خواهد کرد.

وی گفت:

"هدایت من به وزارت مخابرات و اداره تنظیم خدمات مخابراتی «اترا» این است که به زودترین فرصت تمام مکاتب افغانستان به شبکه انترنت از راه شبکه فایبر نوری و یا اقمار وصل شود، معارف ما به دو قرن پیش بوده نمی‌تواند، اتصالات حتمی است و این در سال ۱۳۹۸ اولویت کاری‌تان باشد."

محمد اشرف غنی می‌گوید، مرحله اول این برنامه در سال گذشته عملی شده که در آن ۱۱۵ مکتب در ۹ ولایت با شبکه فایبر نوری وصل شده و هم‌چنان ۳۱ مکتب دیگر با لابراتوار و کمپیوتر تجهیز شده‌اند.

آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در کابل
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در کابل

به‌گفته آقای غنی در دو مرحله دیگر این برنامه که در جریان سال جاری عملی می‌شود به تعداد ۱۲۹۰ مکتب با شبکه فایبر نوری وصل خواهد شد.

هم‌چنان ۱۰۰۰ مکتب دیگر قرار است با کمک مالی هندوستان با لابراتوار کمیپوتری مجهز شوند.

رئیس جمهور افغانستان در حالی از وصل شدن مکاتب به انترنت خبر می‌دهد که بر اساس گزارش‌ها از میان کم و زیاد ۱۵ هزار مکتب در افغانستان حدود ۸ هزار آن ساختمان ندارند.

بر اساس معلومات وزارت معارف افغانستان در حال حاضر حدود ۷۰۰ مکتب در تمام افغانستان به دلیل ناامنی مسدود اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی گفت، از میان شش هزار مکتبی که در سال گذشته وعده اعمار آن داده شده بود، کار ساختن ۲۷۰۰ مکتب جریان دارد که به زودی به پایان خواهد رسید.

به‌گفته آقای غنی، تلاش‌ها برای پیدا کردن منابع مالی به هدف ساخت بقیه مکاتب ادامه دارد.

آرشیف، شماری از شاگردان در یکی از مکاتب افغانستان
آرشیف، شماری از شاگردان در یکی از مکاتب افغانستان

از سوی هم هرچند در باره شمار متعلمین افغانستان گزارش جدیدی در دست نیست، اما ارقام سال گذشته نشان می‌دهد که کم و بیش ۹ میلیون تن در مکاتب افغانستان از سوی حدود ۲۲۰ هزار معلم آموزش داده می‌شوند.

در افغانستان سال جدید تعلیمی در حالی آغاز می‌شود که بر اساس یک گزارش سازمان ملل‌متحد، حدود ۳،۷ میلیون کودک به دلیل مشکلات گوناگون از رفتن به مکتب محروم اند که ۶۰ درصد‌ شان را دختران تشکیل می‌دهند.

در کنار تعهد حکومت برای برداشتن مشکلات فرا راه آموزش در افغانستان سرپرست وزارت معارف خطاب به رئیس جمهور می‌گوید، برای کاهش مشکلات معلمین باید در معاش معلمین افزایش بیاید.​

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان

​میرویس بلخی روز دوشنبه در مراسم نواختن زنگ مکتب در کابل گفت:

"معلمین افغانستان از حکومت و جناب شما توقع دارند تا در یک طرح کلان و منطقی در قسمت معاش‌شان توجه صورت گیرد، چون در شرایط فعلی به دلایل تورم و مشکلاتی که است این‌ها (معلمین) همیشه از لحاظ ذهنی به تشویش هستند، امیدوار هستم که در این قسمت یک جواب به معلمین ما ارائه شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، موضوع ازدیاد و چگونگی معاش معلمین تحت بررسی قرار دارد و به زودی برای‌شان جواب ارائه خواهد شد.

رئیس جمهور هم‌چنان به برخی نهاد‌های حکومتی از جمله وزارت شهر سازی ۳ ماه مهلت تعیین کرده تا یک طرح را برای تهیه مسکن به معلمین تهیه کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG