لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

فدریکا موگرینی: تلاش‌های جاری صلح یک فرصت مناسب برای افغانستان است


رئیس جمهور غنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
رئیس جمهور غنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اسلام‌آباد به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش‌های جاری در مورد صلح را برای افغانستان یک فرصت خوب و مناسب می‌داند.

فدریکا موگرینی روز سه شنبه «۰۶ حمل ۱۳۹۸» در جریان سفرش به کابل با رئیس جمهور غنی در یک نشست خبری مشترک گفت که آنان منتظر نتایج تلاش‌های جاری در زمینه صلح هستند.

خانم موگرینی می‌گوید که افغانستان جنگ زیادی را تجربه کرده و در روند صلح این کشور آتش‌بس میان حکومت و گروه طالبان و ایجاد یک تیم فرا گیر مذاکره کننده بسیار مهم است.

خانم موگرینی افزود:

"مواردی که اتحادیه اروپا همواره در کنار افغان‌ها خواهد ماند و هرگز آن‌ها را رها نخواهد کرد، نخست از همه یک آتش‌بس قبول شده توسط طالبان و گفتگو با حکومت افغانستان است، دوم یک تیم همه شمول مذاکره کننده که تشکیل شده از نماینده‌های همه اقشار افغانستان و زنان باشد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان گفت که روند صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد، اما اظهار داشت که بازیگران منطقه‌ای و جهانی از امریکا تا روسیه و از چین تا ایران همه باید در این روند نقش مثبت ایفا کنند.

خانم موگرینی به موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که انتخابات برای این کشور بسیار مهم است و باید برگزار گردد.

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از کمک‌های اتحادیه اروپا با افغانستان ابراز امتنان نمود.

آقای غنی گفت که حالا قرن تهدید و جنگ نیست و باید درگیری و تهدید جایش را به تفاهم واگذار کند و هر مشکل با تدبیر و تعقل برطرف گردد.

به باور رئیس جمهور افغانستان در حال حاضر با امتحان سخت روبه‌رو است، اما وی تأکید نمود که هر آزمایش فرصتی خوبی نیز در پی دارد و این فرصت حالا در این کشور موجود می‌باشد.

آقای غنی افزود:

"صلح امروز به یک گفتمان ملی افغان‌ها مبُدل شده و این گفتمان ادامه می‌یابد و در چهارچوب بحثی که در لویه جرگه مشورتی صلح صورت خواهد گرفت، اقدامات بعدی انجام خواهد شد. من اطمینان دارم که افغان‌ها آماده قلم زدن سرنوشت خود هستند و ان‌شاءالله که با اتحاد، اتفاق و وحدت کامل آینده را تعیین خواهیم کرد."

وی گفت که بحران چهل ساله افغانستان باید با مدیریت درست پایان یابد نه این که به‌گفته وی فرصت به میان آمده زمینه یک جنگ و بحران جدید را فراهم سازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که پشتیبانی آنان از افغانستان دوامدار خواهد بود و همکاری‌شان در بخش‌های اقتصادی و زیربنایی با این کشور ادامه می‌یابد.

خانم موگرینی گفت که رهبران پاکستان نیز در دیدار با وی در اسلام‌آباد از روند صلح افغانستان و گفتگوهای رو در رو میان حکومت این کشور و طالبان حمایت کرده اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG