لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

کم‌آبی، مشکل جدی و عامل دیگری نگرانی باشنده‌گان کابل!


آرشیف/ شهر کابل
آرشیف/ شهر کابل

کمبود آب در کابل یک مشکل جدی است که مردم این شهر را نگران ساخته است.

باشند‌ه‌های کابل روز سه شنبه «۰۶ حمل ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفتند، در اکثریت مناطق این شهر به دلیل پائین آمدن سطح آب، آب چاه‌ها و بمبه خشک شده و مردم را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

باشنده‌های مناطق کم‌‌آب کابل از جمله بی‌بی مهرو (ع) می‌گویند، آنان مجبور اند که از جاهای دورتر و مساجد آب مورد نیاز‌ شان را تهیه کنند.

محمد نسیم و شفیع دو تن از باشنده‌های این منطقه می‌گویند:

"قطعاً آب نیست، آب در کجاست تمام چاه‌ها و بمبه‌ها خشک شده در همین کوچه ما ۲۰ بمبه خشک است."

"به‌خاطر پائین آمدن سطح آب چاه ما خشک شده حالا از بمبه استفاده می‌کنیم که ۱۳۰ متر عمق دارد در چاه‌های اکثر خانه‌ها در این منطقه خشک شده‌است."

آرشیف/ برخی باشنده‌گان کابل
آرشیف/ برخی باشنده‌گان کابل

باشنده‌های این منطقه می‌گویند که حفر خودسرانه تعداد زیاد چاه‌های عمیق در این شهر سبب کم‌آبی گردیده است.

در کنار کمبود آب مردم برخی مناطق شهر کابل از آلوده بودن آب‌های زیر زمینی نیز شکایت می‌کنند.

نور آقا باشنده چهارقلعه کابل می گوید:

"چندین بار به حکومت مراجعه کردیم توجه نکرده و مردم در این منطقه مجبور هستند از چاه‌های که آب‌اش آلوده شده استفاده کنند و در منطقه چهار قلعه کمبود آب بسیار زیاد است."

نور آقا می‌گوید، به‌خاطر کمبود و آلوده‌گی آب، برخی از خانواده‌ها هنگام کرایه کردن منزل کوشش می‌‌کنند جاهای را به کرایه بگیرند که دارای آب صحی و زیاد باشد.

در برخی مناطق شهر کابل مانند خواجه بغرا که آب صحی ندارد مردم مجبور هستند تا آب مورد نیاز شان را از تانکر‌ها خریداری نمایند.

رضا محمد یک تن از باشنده‌های این منطقه که روزانه ۵۰ افغانی را از تانکر آب می‌خرد، می‌گوید:

"این‌جا تانکر‌ها آب می‌آورند، اما آب آن صحی نیست، مزه خوب ندارد، مردم بسیار دچار مشکل هستند. روزانه مردم ۴۰ افغانی ۵۰ افغانی را آب می‌خرند."

وزارت انرژی و آب پیش از این گفته بود، سطح آب کابل با جمعیت حدود پنج میلیون نفر، نسبت به چند سال گذشته ۲۰ متر پائین رفته است.

لوگوی وزارت انرژی و آب
لوگوی وزارت انرژی و آب

به اساس معلومات مقامات افغان، سالانه ۲۹ میلیون متر مکعب آب باران و برف ذخیره می‌شود، ولی ۳۲ میلیون متر مکعب مصرف می‌‌شود.

با این همه محمد گل خلمی سرپرست وزارت انرژی و آب روز سه شنبه در محفل تجلیل از هفته آب در پاسخ به نگرانی‌های مردم به رادیو آزادی گفت:

"حداقل ۵۰ درصد مردم افغانستان در یک ماه کمبود آب داشت در سال‌های گذشته، اما امسال ذخایر آب‌های زیر زمینی ما بهتر است و به‌خاطر کمبود آب اقداماتی از سوی این وزارت و ارگان‌های ذیربط انجام شده است."

این که حکومت به‌خاطر کاهش کمبود آب و مشکلات ناشی از آن چه کارهای باید انجام دهد؟ عبدالبصیر عظیمی معین پیشین وزارت انرژی و آب و یک تن از کارشناسان مسایل آب می‌گوید:

"حکومت باید در قسمت آب‌رسانی شهر‌های بزرگ مثل کابل که بتواند تمام شهر را پوشش بدهد اقدام نماید و دوم در اطراف شهر کابل بند‌های ذخیره آب ساخته شود و آب انتقال کند به شهر کابل که این می‌تواند برنامه‌های میان‌مدت و طولانی‌مدت باشد و مردم هم باید صرفه‌جویی کند."

معین پیشین وزارت انرژی و آب و یک تن از کارشناسان مسایل آب
معین پیشین وزارت انرژی و آب و یک تن از کارشناسان مسایل آب

مسئولین این وزارت در نشست تجلیل از هفته آب گفتند که بیشتر کشورهای جهان به دلیل تغییر اقلیم با مشکلات کمبود آب مواجه اند و اگر به‌خاطر جلوگیری آن تدابیر گرفته نشود تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۷۰۰ میلیون تن در جهان از یک منطقه به منطقه دیگر می‌روند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG