لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

شماری از وکلا و کارشناسان: اظهارات عمران خان تلاش برای سبوتاژ کردن روند صلح است


عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

شماری از اعضای ولسی جرگه و برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که حکومت افغانستان باید در باره اظهارات مداخله‌گرانه صدراعظم پاکستان به سازمان ملل‌متحد شکایت کند.

هیئت اداری ولسی جرگه و برخی از کارشناسان سیاسی اظهارات اخیر عمران خان صدراعظم پاکستان را تلاش برای سبوتاژ کردن روند صلح می‌دانند و می‌گویند که این سخنان می‌تواند روابط میان دو کشور را بیشتر صدمه بزند.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه روز چهارشنبه «۰۷ وري ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که مقامات پاکستانی با همچو سخنان می‌خواهند که اهداف خود را در پروسه صلح دنبال نمایند.

د ولسي جرګې مرستیال منشي عرفان الله عرفان
د ولسي جرګې مرستیال منشي عرفان الله عرفان

او افزود:

"متأسفانه در سال‌های اخیر که گفتگوهای صلح گرم می‌شود مقامات پاکستانی چنین سخنان را بیان می‌کنند، این بار با توجه به اظهارات عمران خان من نمی‌گویم که حتماً به هدف سبوتاژ کردن روند صلح است، بلکه وی می‌خواهد که با این اظهارات اهداف خود را دنبال کند و از مردم خود امتیاز بدست آورد. همچنان می‌خواهد به جهانیان نشان دهد که آنان بر طالبان اثرگذار هستند و می‌توانند که برای افغانستان نظام بسازند."

عمران خان صدراعظم پاکستان روز دوشنبه در اسلام‌آباد گفت که موضع‌گیری کنونی حکومت افغانستان مانع در برابر روند صلح است و ایجاد حکومت مؤقت و بی‌طرف یگانه راه حل مشکلات کنونی در این کشور است.

آقای خان گفته است که نشست پلان شده در مورد صلح با طالبان در پاکستان نیز به علت مخالفت حکومت افغانستان لغو گردید.

این اظهارات عمران خان واکنش‌های تندی را در افغانستان به همراه داشت.

وزارت خارجه افغانستان برعلاوه این که معاون سفیر پاکستان در کابل را به این وزارت احضار کرد، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را نیز فرا خواند.

ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز اظهارات عمران خان را مداخله آشکار در مسایل افغانستان خواند.

در عین حال زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در عکس‌العمل به اظهارات صدراعظم پاکستان در حساب تویترش نوشت که اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان همکاری کرده، اما سخنان اخیر عمران خان چنین تأثیرات نداشته است.

از سوی هم انتظار خادم از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید که این گونه اظهارات مقامات پاکستانی روابط میان کابل و اسلام‌آباد را بیشتر تیره می‌سازد.

آقای خادم می‌افزاید:

"بحث در باره این گونه مسایل از سوی عمران خان دامن زدن به آتش جنگ است، روند صلح را سبوتاژ کرده می‌تواند، روابط میان دو کشور را صدمه می‌زند و هر دو ملت را در برابر هم قرار داده می‌تواند. به نظر من این اظهارات نادرست است، عمران خان و حکومت پاکستان باید عمق استراتژیک و فلسفه‌ای را که در رابطه به افغانستان داشتند آن را تغییر دهند."

آقای خادم می‌گوید که حکومت افغانستان باید در برابر این اظهارات صدراعظم پاکستان احساساتی عمل نکند و شکایت‌اش را به سازمان ملل‌متحد برساند.

در این حال خوشحال خلیل از کارشناسان سیاسی می‌گوید که بحث نظام برای همه افغان‌ها خط قرمز بوده و واکنش‌ها در برابر پاکستان در این باره باید جدی و تند باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG