لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

وزارت داخله می‌گوید برای تأمین امنیت برگزاری انتخابات آماده‌گی کامل دارد


آرشیف، سربازان پولیس در حال انتقال صندوق رأی دهی، ۱۳ جون ۲۰۱۴
آرشیف، سربازان پولیس در حال انتقال صندوق رأی دهی، ۱۳ جون ۲۰۱۴

وزارت داخله افغانستان می‌گوید برای تأمین امنیت برگزاری انتخابات آماده‌گی کامل دارد.

شش ماه دیگر به برگزاری سه انتخابات در کشور مانده است، روندی که نگرانی‌های کمیسیون مستقل انتخابات را از بهر امنیت آن به همراه دارد.

اما وزارت امورد اخله می‌گوید که آماده‌گی‌های کامل برای تأمین امنیت این روند گرفته شده است.

مسعود اندرابی سرپرست این وزارت روز پنجشنبه «۰۸ حمل ۱۳۹۸» در نشست خبری مشترک با کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که نگرانی در پیوند به امنیت این روند نباید وجود داشته باشد.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان
مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان

او افزود:

"یکبار دیگر از طریق شما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مسئولیت وظیفوی برای تامین امنیت این روند داریم تا در راستای تامین امنیت انتخابات با تجربه که از انتخابات‌های گذشته داشته ایم انتخابات سال پیشروی را تامین کنیم."

وزارت‌های داخله، دفاع، امور زنان و وزارت معارف در این نشست خبری تفاهمنامه‌های را از بهر آگاهی دهی و همکاری در انتخابات پیشرو امضأ کردند.

وزارت‌های داخله، دفاع، امور زنان و وزارت معارف در این نشست خبری تفاهمنامه‌های را از بهر آگاهی دهی و همکاری در انتخابات پیشرو امضأ کردند.

وزارت امور داخله در حالی از آماده‌گی‌ها برای برگزاری این روند سخن می‌زند که در دو هفته گذشته از شدت نا امنی‌ها در بخش‌های از کشور گزارش‌های پخش شده است.

در روزهای اخیر از شدت نبردها در کندز، بادغیس، غزنی، هلمند، سرپل و فاریاب و تلفات نیروهای امنیتی در این ولایات نگرانی‌های وجود دارد و حتی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرده است که تهدید‌ها در این ولایات با آغاز سال جدید بلند رفته است.

وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان در انتخابات ولسی جرگه که در ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، نیز اطمینان داده بودند که این روند در فضای امن و به گونه همه شمول برگزار می‌گردد، اما در بسیاری از بخش‌های کشور به شمول شماری از مراکز در پایتخت از بهر نا امنی‌ها در دو روز برگزاری انتخابات باز نشدند.

وزارت‌های دفاع و داخله در آن انتخابات تأیید کردند که ۴۶ تن در نتیجه حمله‌های انتحاری و انفجاری جان باختند و ۲۴۰ تن دیگر زخم برداشتند.

اکنون نگرانی شهروندان کشور بر این است که تا فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری اگر به این تهدید‌ها افزوده شود و حکومت همچنان در برابر امنیت این ولایات بی‌پروا عمل کند، انتخابات افغانستان بار دیگر همه شمول نخواهد بود و شهروندان از این نگرانی به پای صندوق‌های رأی دهی نخواهند رفت.

در این میان، مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات در این نشست مشترک مشخص کردن مراکز انتخاباتی و محل‌های انتخاباتی را از بعد امنیتی پیش از وقت خواند.

او افزود:

"عملیات انتخاباتی حالتی را به خود دارد که باید تمام اجزای مسئله از لوجستیک تا بودجه تا تثبیت محلات و مراکز و آماده‌گی‌های امنیتی آن روز تا روز قابل تغییر است و در این مدت ممکن پلان چندین بار تغییر کند و در این شرایط بسیار سخت است که مراکز و محلات را مشخص کنیم."

در عین حال مروه امنیتی سخنگوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید تا کنون حکومت افغانستان باید بر مبنای قانون بخش‌های را که با تهدید بلند امنیتی روبه‌رو استند و یا مراکز رأی دهی باز خواهند شد و یا نه؟ مشخص می‌کردند.

او تأکید می‌ورزد که اگر امنیت این روند از سوی نهادهای امنیتی و کمیسیون مستقل انتخابات جدی گرفته نشود انتخابات ریاست جمهوری از بعد امنیتی بدتر از انتخابات ولسی جرگه خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG