لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

مسئولان: همکاری میان طالبان و قاچاقبران مواد مخدر در هلمند افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

مسئولان ولایت هلمند از افزایش همکاری و هماهنگی فعالیت‌ها میان طالبان و قاچاقبران مواد مخدر در این ولایت خبر میدهند.

هفته نخست سال ۱۳۹۸ شمسی برای نیروهای افغان در ولایت هلمند با تلفات زیاد همراه بود که بر بنیاد گزارش ها، این تلفات در نتیجه برخورد نیروهای افغان با طالبان مسلح که حمایت قاچاقبران مواد مخدر را با خود داشتند، به آنان وارد شد.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان در کنار جنگ با طالبان، تلاش می کنند تا ذخیره گاه و فابریکات تولید مواد مخدر را که منابع مالی این گروه است، نیز هدف قرار دهند، اما طالبان مسلح برای نجات این منابع مقاومت می کنند و قاچاقبران مواد مخدر نیز طالبان را در این جنگ حمایت و همراهی می کنند.

او افزود:

"نیروهای افغان در مناطقی که در آنجا کشت کوکنار صورت می گیرد عملیات انجام میدهند، مخالفان مسلح دولت نیز برای این که مزارع کوکنار و عواید آن را از دست ندهند، بالای پوسته های نیروهای افغان در برخی مناطق حمله می کنند و تلاش می کنند که این منابع عواید را تحت پوشش شان بیآورند. در تمامی مناطقی که در آنجام مخالفان مسلح حضور دارند، حتماً در آنجا قاچاقبران حضور دارند و کارخانه های بزرگ تولید مواد مخدر موجود است."

بر بنیاد آخرین گزارش سیگار، بیشترین کشت کوکنار در ولایت هلمند صورت می گیرد و (۸۵) فیصد تریاک افغانستان نیز در همین ولایت تولید و از سوی قاچاقبران خارجی به مارکیت های جهان قاچاق می‌شود.

نیروهای خارجی در اوآخر سال ۲۰۱۷ میلادی حملات هوایی بر کارخانه های تولید مواد مخدر را آغاز کرد و بر بنیاد گزارش روزنامه ستار ایند ستریپس (star and strips)، این حملات در ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ متوقف شد.

هاشم الکوزی نماینده هلمند در مشرانو جرگه و عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر این جرگه به رادیو آزادی گفت، در کنار کشت کوکنار و تولید تریاک، در برخی ولسوالی های هلمند بازارهای بزرگ مواد مخدر نیز ساخته شده است.

هاشم الکوزی عضو مشرانو جرگه افغانستان
هاشم الکوزی عضو مشرانو جرگه افغانستان

او افزود:

"تمامی قاچاقبران مواد مخدر حال به زمین داور، کجکی، موسی قلعه و باغران رفته اند. قاچاقبران مواد مخدر در آنجا بازارهای بزرگ مواد مخدر را ساخته اند و در آنجا عملاً فعالیت می کنند."

بر بنیاد یافته های اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان (سیگار) حملات هوایی نیروهای خارجی بر کارخانه های تولید مواد مخدر، در کنار متضرر ساختن گروه های مافیایی، بیش از چهل میلیون دالر به طالبان نیز زیان وارد کرد.

هاشم الکوزی جنگ هلمند را جنگ با طالبان و قاچاقبران میداند و از ادارات امنیتی دولت افغانستان میخواهد تا پلان بزرگ عملیات نظامی را برای نابودی این دو گروه بگونه هم زمان عملی نمایند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG