لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

معتادین مواد مخدر داروهای نشه آور را از دواخانه‌های رسمی به دست میآروند


یکی از معتادین
یکی از معتادین

معتادین مواد مخدر داروهای نشه آور را از دواخانه‌های رسمی در افغانستان به دست میآروند.

در کنار استفاده معتادین از تابلیت های نشه آور تابلیت کا (K)، معتادین، به ویژه جوانان معتاد به مواد مخدر از داروهای طبی همانند پينتازوسین، تریمادول، میتادون، دیازیپام، پیچکاری سوزیگان و غیره ادویه جات نیز که در دواخانه های رسمی به فروش می‌رسد، به هدف اعتیاد و نشه استفاده می‌کنند.

فرهاد که خود فارمسست است و حال به مواد مخدر معتاد شده و از داروهای نشه آور استفاده می‌کند، می‌گوید که داروهای نشه آور را با بهانه‌ها و چل و فریب‌های مختلف از دواخانه‌ها به دست میآورد.

آرشیف
آرشیف

او افزود:

"بخاطر این که آنان را فریب داده و فکر کنند که عملیات دارم، یک نسخه نوشته می کردم، حتی به بعضی شفاخانه های خصوصی می‌رفتم و یک نسخه سفید را دزدی می‌کردم، اما دوا در آن نوشته نمی‌بود و نسخه را خانه می آوردم و در آن نام ادویه را نوشته می کردم، طوری نوشته می کردم که دواخانه فکر می‌کرد که این ادویه را برای عملیات می‌برد. پینتازوسین، گازپيت و پایودین را همراه آن نوشته می‌کردم تا فکر کنند که آن را به عملیات می‌برم. اگر تنها پنتازوسین نوشته می‌کردم می فهمیدند که آن را برای نشه می‌گیرم."

جاوید سهاک محصل در یکی از پوهنتون‌های شهر کابل می‌گوید، دسترسی آسان به ادویه های نشه آور باعث شده‌است تا استفاده از آن نیز در بین جوانان بیشتر شود.

به گفته وی، میتوان تابلیت های نشه آور را به آسانی از دواخانه‌ها در سطح شهر به دست آورد:

"تابلیت های نشه آور مانند تابلیت کا و تریمادول استفاده می شود، حتی من از دوستان نزدیک خود شنیدیم که استفاده می کنند و دیگر این که دسترسی به آن آسان است و ما میتوانیم به آسانی این تابلیت ها را خریداری کنیم، مثلاً یک آدم در حالت روحی خراب تر قرار بگیرد، میتواند به آسانی دسترسی پیدا کند."

وزارت صحت عامه می‌گوید، به جز از دواهای عادی، برخی از داروهای که نشه آور استند، اما در طبابت و معالجه از آن استفاده می‌شود، تحت شرایط خاص و در صورت ارائه نسخه رسمی از سوی دواخانه‌ها به فروش می‌رسند.

به جز از ادویه های عادی، برخی از داروهای که نشه آور استند، اما در طبابت و معالجه از آن استفاده می شود، تحت شرایط خاص و در صورت ارائه نسخه رسمی از سوی درملتون ها به فروش می رسد.

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه میگوید، تیم های نظارتی آنان به گونه منظم از فروش سایر ادویه جات در درملتون های ثبت شده نزد این وزارت نظارت می کند.

او افزود:

"به هیچ عنوان هیچ دواخانه اجازه ندارد که به شکل خود سرانه این دواها را به فروش برساند. چون اضرار آن بسیار زیاد است و تیم های نظارتی ما از دواخانه ها همیشه باز رسی می کنند و در صورت که کسی تخطی نماید، همراه شان برخورد قانونی صورت می گیرد، اما با تاسف که بعضی از هموطنان ما از بعضی دواهای که به مقاصد دیگری است، سوء استفاده می کنند."

ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه میگوید، استفاده از تابلیت های نشه آور در یک سال اخیر در کشور افزایش یافته و به دلیل به کار گیری مواد زهری در برخی از این تابلیت ها که از کشورهای همسایه وارد افغانستان می شود، برخی از جوانان دچار سکته مغزی و قلبی نیز شده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG