لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

ادامه درگیری‌ها در ولسوالی ارغنج‌خواه ولایت بدخشان


در حال حاضر درگیری ها در ولسوالی ارغنج خواه ولایت بدخشان جریان دارد، اما این تنها ولسوالی ارغنجواه نیست که در این ولایت شاهد نا امنی هاست.

ولایت بدخشان سرشار از طبیعت زیبا و دیدنی، اما درگیر نا امنی ها.

نور محمد نوری باشنده ولسوالی راغستان بدخشان است که میگوید نا امنی های دوامدار زنده‌گی او و سایر باشنده های این ولسوالی را دچار مشکلات فراوان ساخته است.

نا امنی های دوامدار زنده‌گی او و سایر باشنده های این ولسوالی را دچار مشکلات فراوان ساخته است.

آقای نوری به رادیو آزادی گفت، از هفت ماه بدینسو در اثر تشدید نا امنی ها در بدخشان، اکثر راه های مواصلاتی ولسوالی ها با فیض آباد مرکز این ولایت مسدود اند که مشکلات زیاد را به مردم ببار آورده است.

او افزود:

"از هفت ماه بدینسو راه های مواصلاتی ولسوالی ها با مرکز مسدود اند آدم، موتر و الاغ اصلاً هیچ در این راه سفر کرده نمی توانند و این باعث مشکلات زیاد برای مردم شده، مریض به شفاخانه رفته نمی تواند و از قیمت مواد خوراکه بخصوص گندم پرسان نکنید که به آسمان رسیده."

این باشنده راغستان که در ۱۱۲ کیلومتری شمال فیض آباد زندگی می کند می گوید، نه تنها باشنده های راغستان بلکه بسیاری از ولسوالی های بدخشان از ناامنی ها در این ولایت رنج میبرند.

او افزود:

"ولسوالی کوهستان نیز مانند راغستان است، وردوج و یمگان به‌کلی بدست طالبان مسلح است و ولسوالی های دیگر قسماٌ بنام بدست دولت است تنها مراکز از مراکز که یک کیلومتر بیرون بروی کنترول طالبان است."

ذکریا سودا نماینده مردم بدخشان در دور شانزدهم ولسی جرگه افغانستان با تایید سخنان این باشنده راغستان می گوید، نیرو های امنیتی افغان در فصل زمستان می توانستند عملیات گسترده را علیه طالبان مسلح در بدخشان راه اندازی کنند.

او بیشتر در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"متاسفانه در زمستانی که پشت سرگذشت نیرو های امنیتی ما فرصت را که برای عملیات علیه مخالفین داشتند از آن استفاده نکردند، و سلوالی های یمگان و وردوج در حقیقت که بکلی تحت کنترول طالبان است، قسمت های بیشتر ولسوالی جرم و ولسوالی کوهستان نیز در دست طالبان قرار دارد."

اما وزارت دفاع افغانستان می گوید، طرح روی دست است که براساس آن به زودی عملیات برای پاکسازی بدخشان از وجود مخالفین مسلح دولت راه اندازی خواهد شد.​

ساختمان وزارت دفاع افغانستان

قیس منگل سخنگوی این وزارت گفت:

"نیرو های افغان از حالت دفاعی به تهاجمی در آمده اند و عنقریب شما شاهد دستاورد های ما خواهید بود و طرح عملیات روی دست است که براساس آن بدخشان از وجود مخالفین مسلح پاکسازی خواهد شد."

مقام های امنیتی افغان در چند سال اخیر همواره از اجرای عملیات برای تصفیه شورشیان مسلح از بدخشان حرف زده اند اما قراریکه دیده می شود و به گفته مردم این وعده ها هنوز عملی نشده اند.

با آن که بدخشان به معادن اش به ویژه لاجورد مشهور است اما بیشتر باشنده های آن در کنار نا امنی از فقر و عدم دسترسی به ضروریات اولیه روزمره شکایت می کنند.

با آن که بدخشان در سروده های فارسی به کیفیت لعل خود مشهور است و دارای کوه های بلند و دره های سرسبز است اما بیشتر باشنده های آن در کنار ناامنی از فقر و دسترسی نداشتن به ضروریات بنیادی نیز شکایت می کنند.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG