لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

زلمی خلیل‌زاد وارد کابل شده‌است


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد در جریان سخنرانی در انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در واشنگتن. ۸ فبروری ۲۰۱۹ / AP Photo/Jacquelyn Martin
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد در جریان سخنرانی در انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در واشنگتن. ۸ فبروری ۲۰۱۹ / AP Photo/Jacquelyn Martin

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به کابل رسیده و انتظار می‌رود امروز با عبدالله عبدالله دیدار کند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه «۱۲ حمل ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت که انتظار دارند این دیدار زمینه را برای آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان فراهم سازد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان حین کنفرانس خبری در کابل. ۱۹ نومبر ۲۰۱۸
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان حین کنفرانس خبری در کابل. ۱۹ نومبر ۲۰۱۸

وی افزود:

"داکتر صاحب خلیل‌زاد وارد کابل شده‌است و قرار است که امروز با رئیس صاحب اجرائیه دیدار کند، در این دیدار در پیوند به هدف سفر و در پیوند به تلاش‌های صلح به رئیس صاحب معلومات دهد، ما انتظار داریم که این تلاش‌ها زمینه آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان را فراهم سازد."

خوزون تأکید می‌ورزد که حکومت افغانستان به زودی هیئت گفتگو کننده همه جانبه‌اش را با طالبان نیز اعلام می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان این بار در حالی وارد کابل می‌شود که پیش از این حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در پیوند به تلاش‌های آقای خلیل‌زاد اظهار شک و تردید کرده‌ و گفته‌است که چنان معلوم می‌شود که خلیل‌زاد در پی ایجاد اداره مؤقت که رهبری آن به دست خودش باشد را در افغانستان دارد.

این سخنان آقای محب واکنش‌های تند مقام‌های امریکایی را برانگیخت تا آنچه که خلیل‌زاد روابط‌اش با مشاور امنیت ملی افغانستان را نیز قطع کرد.

ریاست جمهوری در این باره که خلیل‌زاد امروز با رئیس جمهور نیز دیدار خواهد داشت و یا نه؟ چیزی نمی‌گوید.

در این میان شورای عالی صلح ابراز امیدواری می‌کند که دیدار نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی زمینه را برای آغاز مذاکرات رو در روی حکومت و طالبان فراهم سازد.

اسدالله زایری معاون سخنگوی این شورا در این باره به رادیو آزادی گفت:

"ما انتظار داریم که این سفر آقای خلیل‌زاد این بار این پیام را با خود داشته باشد که ما مردم افغانستان و حکومت شاهد آغاز گفتگوهای رو در رو با طالبان باشیم."

زایری اطمینان می‌دهد که سخنان اخیر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به پروسه صلح سایه نه افگند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه گذشته سفرش به هفت کشور را در پیوند به صلح افغانستان آغاز کرده‌است.

در خبرنامه وزارت خارجه امریکا آمده‌است که خلیل‌زاد به این سفر‌هایش تا دهم ماه اپریل ادامه می‌دهد.

زلمی خلیل‌زاد نخست به لندن رفت و در آنجا به‌شمول گریت بیلی نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان با شماری از مقام‌های آن کشور دیدار کرد.

آقای خلیل‌زاد در تویتر اش نوشت:

"در ملاقات با مقام‌های بریتانیایی در مورد هدف مشترک ما که صلح در افغانستان و تأمین امنیت کشورهای ماست، گفتگو و مشوره کردیم."

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان بعد از سفر لندن بتاریخ ۸ حمل ۱۳۹۸ به بروکسل رفت و به سرمنشی ناتو در مورد تلاش‌ها جاری صلح در افغانستان معلومات داد.

قرار است وی در این دور سفرش به افغانستان، پاکستان، ازبکستان، اردن و قطر نیز سفرهای داشته باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG