لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

وزارت دفاع گزارش‌های آمدن لشکر فاطمیون از سوریه به افغانستان را بی‌بنیاد خواند


آرشیف، جنگجویان افغان که اعضای لشکر فاطمیون هستند در یک کمپ در سوریه
آرشیف، جنگجویان افغان که اعضای لشکر فاطمیون هستند در یک کمپ در سوریه

وزارت دفاع افغانستان گزارش‌های را که گویا لشکر فاطمیون از سوریه به این کشور آمده است را بی‌بنیاد می‌خواند.

پس از گزارش‌ها در مورد آمدن لشکر فاطمیون به افغانستان مسئولین وزارت دفاع این کشور با آن که حضور این گروه را در افغانستان رد می‌کنند، اما می‌گویند که در مورد بررسی خواهند کرد.

قیس منگل سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۱۲ حمل ۱۳۹۸» در مورد به رادیو آزادی گفت:

"وزارت دفاع در مورد گروه موسوم به فاطمیون هیچ نظر ندارد و این مسئله را ما رد کرده در این مورد تحقیق می‌کنیم و بعداً آن را با شما شریک می‌سازیم، اما حالا می‌گویم که این مسئله را رد می‌کنیم و نظر هم نداریم یعنی مسئله آمدن‌شان به افغانستان را رد می‌کنیم."

این در حالیست که روز گذشته آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شده است، حدود هزاران افغان که از سوی حکومت ایران در قالب «لشکر فاطمیون» برای جنگ به سوریه فرستاده شده‌ بودند، در حال بازگشت به افغانستان اند.

این افغان‌ها که بیشتر شان بر می‌گردد به اقلیت شیعه، از سوی ملیشه‌های نظامی ایران در بدل معاشات نسبتاً بلند به جنگ سوریه فرستاده شده اند.

اسوشتید پرس با یکی از جوانانی به نام مستعار مهدی که پس از جنگ سوریه به خانه‌اش در هرات برگشته است نیز مصاحبه کرده‌است.

مهدی که اکنون ۲۱ سال دارد گفته که در افغانستان در هراس به‌ سر می‌برد، زیرا به چشم تروریست به او دیده می‌شود.

سپاه پاسداران ایران برای حفاظت از رژیم بشارالاسد صدها سرباز اش را از میان جوانان کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان و برخی دیگر کشور ها استخدام نموده و به این جنگ فرستاده است.

در اوایل ماه دلو سال گذشته در فهرست جدید تحریم‌‌های امریکا، لشکر فاطمیون و لشکر زینبیون که در قالب آن افغان‌ها و پاکستانی‌ها به نفع ایران می‌جنگند نیز شامل ساخته شد.

استیفن منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا در اعلامیه گفته که رژیم ایران از جوامع پناهجویان استفاده می‌کند، از دسترسی خدمات اساسی آن‌ها مانند آموزش جلوگیری کرده و از آن‌ها به‌حیث سپر انسانی در جنگ سوریه کار می‌گیرد.

در گزارش تازه اسوشتید پرس به نقل از یک کارشناس افغان آمده است در حالی که امریکا در تلاش ختم جنگ ۱۸ ساله افغانستان است، ممکن ایران از این جنگجویان سابقه برای گسترش نفوذش در افغانستان استفاده کند.

وزارت داخله و شورای امنیت ملی افغانستان در مورد چیزی نمی‌گویند، وزارت داخله می‌افزاید که باید در زمینه وزارت خارجه این کشور صحبت کند، اما با وجود تلاش‌های پیهم وزارت خارجه به تماس‌های ما پاسخ نداد.

در عین حال برخی از آگاهان امور نظامی افغان می‌گویند هیچ شکی وجود ندارد که لشکر فاطمیون داخل افعانستان شده است، اما تأکید دارند که برخی سیاسون و حلقاتی در داخل حکومت این کشور از این لشکر حمایت می‌کنند.

محمدا گل مجاهد یکی از کارشناسان افغان

​محمداگل مجاهد یکی از این آگاهان در مورد می‌گوید:

"بدبختانه که در داخل حکومت کسانی وجود دارند که به‌خاطر منافع شخصی‌شان از لشکر فاطمیون حمایت می‌کنند، اما حکومت افغانستان مکلف است تا قانون را بالای همه یک‌سان تطبیق نموده و گرو‌ه‌های مسلح که تهدید به امنیت اند را خلع سلاح نماید و به پنجه قانون بسپارد."

آقای مجاهد تأکید دارد که حکومت باید نه‌تنها برعلیه فاطمیون، بلکی بر علیه تمامی گروه‌های مسلح غیر مسئول که تهدید برای افغانستان و جهان است، این‌گونه اقدام کند.

گزارش: آرزو غیاثی​

XS
SM
MD
LG