لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

یک سناتور عزل شدۀ مشرانو جرگه: قانون اساسی از سوی ریاست جمهوری نقض شده‌است


ارشیف، باختر امین‌زی سناتور انتصابی عزل شدۀ افغانستان
ارشیف، باختر امین‌زی سناتور انتصابی عزل شدۀ افغانستان

یک سناتور عزل شدۀ مشرانو جرگۀ افغانستان می‌گوید، قانون اساسی از سوی ریاست جمهوری این کشور نقض شده‌است.

باختر امین‌زی سناتور انتصابی عزل شدۀ افغانستان از مردم، احزاب سیاسی و جامعه جهانی می‌خواهد تا در این کشور جلو قانون شکنی‌ها را بگیرند.

آقای امین‌زی روز دو شنبه «۱۲ حمل ۱۳۹۸» در یک نشست خبری در کابل گفت، شش ماه پیش طی یک حکم رئیس جمهور به‌عنوان سناتور انتصابی تعیین شد، اما اخیراً بر اساس یک حکم دیگر رئیس جمهور برکنار شده است.

شش ماه پیش طی یک حکم رئیس جمهور به‌عنوان سناتور انتصابی تعیین، اما اخیراً بر اساس یک حکم دیگر رئیس جمهور برکنار شده است.

وی می‌گوید، بر اساس قانون اساسی دوره کاری سناتور انتصابی برای پنج سال است و عزل بدون موجب یک سناتور خلاف قانون است.

او افزود:

"در این‌جا موضوع شخصی من مطرح نیست، هدف این است که قانون اساسی به گونه آشکار نقض شده است، از این قانون با تمام توانایی دفاع خواهم کرد، از مردم، احزاب سیاسی، نهاد های مدنی و جامعه جهانی می‌خواهم تا جلو بی‌تفاوتی در برابر قانون را بگیرند."

وی می‌گوید، از رئیس جمهور خواسته است تا در باره این اقدام‌اش از سر غور کند.

خواستیم در این باره نظر سخنگوی رئیس جمهور را داشته باشیم که چرا یک سناتور پس از شش ماه عزل می‌شود؟ اما ریاست جمهوری گفت، این موضوع مربوط وزارت دولت در امور پارلمانی می‌شود.

با تماس‌های مکرر موفق نشدیم تا نظر مسئولان این وزارت را بگیریم.

باختر امین‌زی سناتور عزل شده می‌گوید، یک سناتور انتصابی زمانی بر اساس حکم رئیس جمهور عزل شده می‌تواند که غیابت دوامدار داشته باشد و یا هم وفات کرده باشد.

وی می‌گوید، دلیل برکناری‌اش تا هنوز مشخص نیست.

عبدالشکور دادرس کارشناس مسایل حقوقی در افغانستان می‌گوید، از این که در تعیین سناتوران انتصابی اراده رئیس جمهور موجود است، رئیس جمهور صلاحیت عزل و انتصاب را در این بخش دارد.

عبدالشکور دادرس کارشناس مسایل حقوقی
عبدالشکور دادرس کارشناس مسایل حقوقی

آقای دادرس می‌افزاید:

"کسی که بر اساس دو اراده یا حکم مقنن میاید صلاحیت رئیس جمهور را محدود می‌کند، اما زمانی که رئیس جمهور به اراده خود کسی را تعیین می‌کند به این معنی نیست که در باره تعیین نمی‌تواند تصمیم خود را پس بگیرد."

این در حالی است که بر اساس قانون سناتورانی که بر اساس حکم رئیس جمهور انتصاب می‌شوند برای یک دوره پنج ساله کار می‌کنند و همچنان سناتورانی که از طریق شورا های ولایتی و شورا های ولسوالی‌ها میایند باالترتیب برای دوره‌های چهار و سه ساله در مشرانو جرگه به وظایف‌شان ادامه می‌دهند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG