لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

خلیل‌زاد: آماده‌گی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید اتخاذ شود


زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که چانس این وجود دارد که طالبان و حکومت افغانستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق صلح دست نیابند.

اما آقای خلیل‌زاد دیروز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی گفت که بهترست این توافق پیش از راه اندازی انتخابات حاصل شود.

ایالات متحدۀ امریکا متحد کلیدی افغانستان انتظار ندارد انتخابات ششم میزان هم به تأخیر بی‌افتد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روی آماده‌گی‌ها برای راه اندازی این انتخابات تأکید می‌کند.

آقای خلیل‌زاد در گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی گفت که انتظار دارد پیش از رفتن افغان‌ها به پای صندوق‌های رأی‌دهی، گروه طالبان و حکومت افغانستان به یک توافق صلح دست یابند.

وی گفت:

"من طرفدار حاصل شدن یک توافق میان طالبان و افغانستان پیش از برگزاری انتخابات هستم. هر برنامه و توافقی که رویش موافقت صورت می‌گیرد، باید عملی شود. با توجه به این‌که انتخابات دوبار به تأخیر افتاد، چانس این است که طالبان و غیر طالبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق صلح دست نیابند. بنابرین باید آماده‌گی برای انتخابات گرفته شود."

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۹ سرطان سال روان خورشیدی برگزار شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات این انتخابات را برای دومین بار به تأخیر انداخت.

حالا انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی همزمان در ۶ میزان سال ۱۳۹۸ مصادف به ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹ برگزار شود.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اخیراً به خبرنگاران گفته‌است که از این فرصت دو ماهه برای تنظیم اوراق رأی‌دهی و رسیده‌گی به مشکلات انتخابات ولسی جرگه ماه اکتوبر پارسال استفاده می‌کنند.

حکومت به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و یکی از ۱۸ نامزد این انتخابات می‌کوشد تا مذاکرات مستقیم صلح را با طالبان انجام بدهد.

هدف آقای خلیل‌زاد نیز همانطوری که می‌گوید، زمینه‌سازی گفتگو‌های رو در روی صلح میان گروه طالبان و مقام‌های افغان است.

او به روز دوشنبه ۱۲ حمل ۱۳۹۸ در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی گفت، تلاش می‌ورزد تا روی چهار موضوع در آیندۀ نزدیک با طالبان توافق شود.

وی افزود:

"یک، از اراضی تحت کنترول طالبان نباید علیه امریکا و متحدین‌اش و هیچ کشور دیگر استفاده شود و طالبان باید درین بخش همکاری کنند. مسئلۀ دوم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان است. سوم، بحث میان افغان‌هاست که روی یک خط مشی سیاسی توافق کنند و چهارم این که یک آتش‌بس کلی و دایمی تأمین شود."

آقای خلیل‌زاد در ادامۀ دور تازۀ سفرش به چند کشور، دیروز دوشنبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و شماری دیگر از مقام‌ها در کابل دیدار کرد.

ارگ در حساب تویتر خود نوشته‌است که آقایان غنی و خلیل‌زاد روی تلاش‌های جاری صلح گفتگو کردند و بحث‌ها درین مورد میان دو طرف ادامه خواهد یافت.

آقای خلیل‌زاد هم در حساب تویتر خود نوشته‌است که با عبدالله عبدالله و صلاح‌الدین ربانی مذاکرات ثمر بخش داشته و روی این به بحث پرداخته اند که چگونه جامعۀ جهانی می‌تواند به بهترین وجه از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی کند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در ۱۴ مارچ هنگام دیدار از واشنگتن آقای خلیل‌زاد را به منزوی کردن حکومت افغانستان از روند گفتگوها متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG