لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

هشت صبح: روی اختلاف‌ها با خون‌سردی بحث شود


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد سفر زلمی خلیل‌زاد به کابل و روند جاری صلح تبصره و مقالاتی را منتشر کرده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی نوشته است که زلمی خلیل‌زاد در کابل با شماری از مقامات دیدار نموده و معلومات در مورد پروسه جاری صلح را با آنان شریک ساخته است.

در این مطلب همچنان آمده که آقای خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله نیز دیدار داشته و معلومات در مورد هدف سفر اش و روند جاری صلح را با وی در میان گذاشته است.

به اساس معلومات نویسنده مطلب، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از دید و بازدید با مقامات افغان برای آغاز شش‌مین سفرش در قطر با طالبان آماده‌گی می‌گیرد.

  • سرخط

روزنامه سرخط نیز با اشاره به نشست آینده قطر در سرمقاله‌اش نوشته که قرار است در ماه جاری قطر میزبان چندین نشست در مورد صلح افغانستان باشد.

به اساس معلومات این سرمقاله، پس از نشست میان امریکا و نماینده‌های طالبان در قطر که به تاریخ ۱۰ ماه اپریل پایان خواهد یافت مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

در این سرمقاله آمده که هرچند این نشست ادامه نشست مسکو عنوان شده‌است، اما با تفاوت این‌که این بار در آن به حکومت افغانستان هم دعوت داده شده‌است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله‌اش را تحت عنوان "روی اختلاف‌ها با خون‌سردی بحث شود" نوشته است.

در این سرمقاله آمده که اختلافات میان دو کشور متحد یک امر معمول است و این دو طرف یعنی افغانستان و امریکا باید تلاش کنند اختلاف نظر میان‌شان را به روش معقول و با خون‌سردی حل کنند.

به باور سرمقاله نویس اظهارات حمدالله محب در مورد زلمی خلیل‌زاد در واشنگتن غیر معقول بود و به همین دلیل یک شکر رنجی در روابط افغانستان و امریکا ایجاد شد.

در این سرمقاله روی آجندای سفر آقای خلیل‌زاد نیز بحث شده‌است و در آن گفته شده که خلیل‌زاد تلاش دارد تا به جانب افغانستان در مورد فرستادن هیئت‌اش به نشست قطر قناعت بدهد.

به نقل از این سرمقاله، اما محمد اشرف غنی می‌خواهد در جرگه هیئت ملی مذاکره کننده مشروعیت پیدا کند.

  • آرمان ملی

در سرمقاله آرمان ملی به افزایش جرایم جنایی در کابل اشاره شده‌است.

به نقل از سرمقاله نویس قتل، اختطاف و سرقت‌های مسلحانه در کابل زنده‌گی کابلیان را با تهدید مواجه ساخته‌است.

در ادامه سرمقاله آمده که در حال حاضر دزدان در روز روشن به خانه‌های مردم داخل می‌شوند و این نشان می‌دهد که حکومت به تعهدات در زمینه کوتاه آمده‌است.

XS
SM
MD
LG