لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

زلمی خلیل‌زاد: امریکا در پی انحصار پروسه صلح افغانستان نیست


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (چپ) حین مصاحبه اختصاصی با امید مرزبان خبرنگار رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (چپ) حین مصاحبه اختصاصی با امید مرزبان خبرنگار رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، نقش امریکا در افغانستان کاهش خواهد یافت و نیاز است تا افغان‌ها برای دست یافتن به یک صلح دایمی مسئولیت‌های بیشتری را به دوش گیرند.

آقای خلیل‌زاد در مصاحبه ویژه با رادیو آزادی گفت که امریکا خواهان انحصار پروسه صلح نبوده، بلکه به شمول روسیه تمامی کشورها می‌توانند در زمینه همکاری کنند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۱ اپریل ۲۰۱۹

وی گفت:

"رول امریکا در افغانستان در حال کم شدن خواهد بود و برای این‌که یک صلح دوامدار در این‌جا کار دهد خود افغان‌ها باید مسئولیت بیشتر را بگیرند و هر فیصلۀ که صورت می‌گیرد همه شمول باشد تا بتواند در افغانستان کار بدهد و منطقه هم رول بزرگی دارد، چون قسمتی از جنگ نیابتی است."

زلمی خلیل‌زاد روز گذشته به کابل رسیده و با رئیس جمهور غنی، رئیس اجرائیه و برخی دیگر مقامات و سیاسیون افغان ملاقات نموده‌است.

هرچند مشخص نیست که چه مدتی در کابل باقی خواهد ماند، اما وزارت خارجه امریکا در مورد سفر زلمی خلیل‌زاد در خبرنامه‌اش نوشته‌است که سفر این دور آقای خلیل‌زاد به افغانستان، پاکستان، ازبکستان، بریتانیا، بلجیم، اردن و قطر تا تاریخ ۱۰ اپریل ادامه خواهد داشت.

آقای خلیل‌زاد در مصاحبه‌اش با رادیو آزادی هم‌چنان گفت که وی در تلاش موقع برای بیرون کردن نیروهای خارجی از افغانستان نبوده، بلکه برای صلحی کار می‌کند تا با آن نیاز افغانستان به حضور نیروهای خارجی کاهش یابد.

نماینده ویژه امریکا در افغانستان می‌گوید وی به این باور نیست که پس از صلح در افغانستان تروریزم در این کشور ختم می‌شود، بلکه به نقل از وی داعش و القاعده از گروه‌های اند که در برابر آنان مبارزه ادامه خواهد داشت.

وی افزود:

"ما نمی‌گویم که با آمدن صلح هیچ مشکل دیگری در افغانستان باقی نخواهد ماند، تروریزم که ختم نمی‌شود اگر با طالب جنگ کم شد داعش هنوز هم است، جنگ بر ضد داعش و القاعده دوام می‌کند."

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز اشاره کرده گفت که اگر در آینده موجودیت گروه‌های تروریستی در این کشور محسوس نباشد و حکومت افغانستان هم خواهان حضور نیروهای خارجی و ناتو نشود، احتمال بیرون شدن این نیروها را تا سه یا پنج سال آینده رد نمی‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG