لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

نیروهای افغان کنترول ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان را دوباره به دست گرفتند


آرشیف/ نیروهای افغان حین یک عملیات نظامی/ AFP PHOTO / NOOR MOHAMMAD
آرشیف/ نیروهای افغان حین یک عملیات نظامی/ AFP PHOTO / NOOR MOHAMMAD

مقام‌های محلی بدخشان از پس‌گیری ولسوالی ارغنج‌خواه بدست نیروهای امنیتی سخن می‌زنند و می‌گویند در نتیجۀ عملیات مشترک نظامی که از دیروز آغاز شده بود، صبح امروز مناطق از دست رفتۀ ولسوالی ارغنج‌خواه به کنترول نیروها امنیتی درآمد.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید، در این عملیات ادارۀ ولسوالی، فرماندهی پولیس و بخش‌های از این ولسوالی که سه روز پیش به کنترول طالبان درآمده از تسلط این گروه بیرون شده است.

به‌گفتۀ وی، در این درگیری به طالبان تلفات سنگین وارد شده، اما به دلیل وضعیت جنگی آمار دقیق تلفات تا هنوز مشخص نشده است.

نظری می‌افزاید که عملیات پس‌گیری تا پاکسازی کامل ولسوالی ارغنج‌خواه و دیگر نقاط زیر اثر این گروه در سال جاری ادامه دارد.​نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان

آقای نظری می‌افزاید:

"متأسفانه سه روز قبل طالبان در حملۀ اداره ولسوالی ارغنج‌خواه را بدست گرفتند، اما خوشبختانه حوالی صبح امروز نیروهای مشترک امنیتی به کمک نیروهای هوایی دوباره اداره ولسوالی ارغنج‌خواه را بدست آوردند و تلفات سنگینی بر طالبان وارد کردند."

با این حال اعضای شورای ولایتی بدخشان با ابراز نگرانی از توسعه جغرافیای جنگی طالبان می‌گویند، تا زمانیکه پایگاه‌های این گروه در بدخشان نابود نگردد تهدید جدی بر امنیت شماری زیادی از ولسوالی‌های بدخشان است.

عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید، تا زمانی که وردوج و یمگان از وجود طالبان پاکسازی نشود تهدید این گروه همچنان بر حال خود باقیست.

عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی بدخشان افزود:

"هرچند از تصفیه دوباره ولسوالی ارغنج‌خواه از سوی نیروهای دولتی استقبال می‌کنیم، اما باید مکان اصلی طالبان در ولایت بدخشان که ولسوالی‌های وردوج و یمگان است، پاکسازی شود."

با این حال شهروندان بدخشان با ابراز نگرانی از حضور طالبان در دو ولسوالی بدخشان به‌گونۀ کامل و در ۱۲ ولسوالی دیگر با درصدی‌های متفاوت از حکومت مرکزی و محلی می‌خواهند برای بیرون کردن نقاط از دست رفته تدبیری بسنجند.

جاهدالله پیام یک تن از فعالان مدنی بدخشان می‌گوید، بی‌تفاوتی نهادهای امنیتی سبب شده تا پای گروه طالبان تا چند کیلومتری شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان برسد.

آقای پیام می‌گوید:

"هم‌اکنون طالبان کنترول دو ولسوالی را در ولایت بدخشان بدست دارند و در ۱۲ ولسوالی دیگر و ناحیه هشتم و نهم حضور فعال دارند، هرگاه دولت برای نابودی طالبان آستین برنزند در بهار امسال ما شاهد حملات پیهم طالبان خواهد بودیم."

ولسوالی ارغنج‌خواه سه روز پیش در پی حملۀ تهاجمی طالبان از چندین استقامت بدست این گروه سقوط نمود، مقام‌های محلی بدخشان اما به تازه‌گی از بیرون کردن این ولسوالی از کنترول طالبان سخن می‌زنند.

اعضای شورای ولایتی و باشنده‌گان بدخشان می‌گویند، پس‌گیری ولسوالی ارغنج‌خواه به تنهایی بسنده نیست و ایجاب می‌نماید که عملیات تصفیه‌ای در سایر نقاط این ولایت به هدف پاکسازی مناطق از دست رفته طی سال‌های گذشته و نابودی پایگاه‌های اصلی طالبان راه اندازی شود.

گزارش: نعمت‌الله احمدی

XS
SM
MD
LG