لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

افغان‌ها در ولایات مختلف از کمبود وکیل مدافع و سارنوال شکایت دارند


جریان محاکمه وزیر اسبق وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان در کابل. ۲ جولای ۲۰۱۸ / EPA-EFE/JAWAD JALALI
جریان محاکمه وزیر اسبق وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان در کابل. ۲ جولای ۲۰۱۸ / EPA-EFE/JAWAD JALALI

مشکلات در ادارات عدلی و قضایی کمبود وکیل مدافع و سارنوالان در اکثر ولایات افغانستان شماری از افغان‌ها را نگران ساخته است.

آنان از ولایات مختلف کشور در صحبت با رادیو آزادی گفتند، کمبود وکیل مدافع و سارنوالان سبب شده تا اکثر مردم به‌خاطر حل قضایای‌شان به مخالفین مسلح مراجعه کنند.

سیما باشنده ولایت جوزجان در صحبت با رادیو آزادی از حکومت می‌خواهد تا به این مسئله توجه نماید.

وی می‌گوید مشکل یک زن را وکیل مدافع زن نسبت به مرد بهتر درک می‌کند.

سیما افزود:

"حکومت باید این بخش را رشد بدهد تا ما در جامعه خود وکیل مدافع زن داشته باشیم، مشکل یک زن را نسبت به مرد یک زن دیگر بهتر درک کرده می‌تواند."

این تنها سیما نیست که به‌خاطر مشکلات در بخش عدلی و قضایی ولایت جوزجان ابراز نگرانی می‌کند، بلکه شماری از باشنده‌گان ولایات زابل نیز می‌گویند در اکثریت ولسوالی‌های آن ولایت اصلاً ادارات عدلی و قضایی فعالیت ندارد.

نجیب و نقیب‌الله باشنده‌های زابل در مورد می‌گویند:

"در برخی مناطقی که به دست طالبان است قاضی‌های طالبان در آنجا هستند و تمام مسایل حقوقی را طالبان بررسی می‌کنند."

"این‌جا در ولسوالی شاه جوی ادارات قضایی وجود ندارد و تمام مردم این ولسوالی و ولسوالی‌های دیگر به مخالفین مسلح مراجعه می‌کنند."

نقشه ولایت ارزگان
نقشه ولایت ارزگان

شمس‌الله و حاجی معلم عبدالله دو تن از باشند‌ه‌های ولایت ارزگان نیز مشکلات‌شان را چنین بیان می‌کنند:

"حالا مردم به‌خاطر حل مشکلات‌شان بیشتر به طالبان مراجعه می‌کنند قضایای مانند فیصله زمین و غصب زمین."

"در این ولسوالی اصلاً ادارات قضایی نیست به مشکلات مردم رسیده‌گی نمی‌شود مشکلات آنانرا طالبان محلی حل می‌کنند."

در کنار باشنده‌گان ولایات مختلف کشور شماری از زندانیان نیز پیش از این گفته اند با وجودی‌که معیاد حبس آنان تکمیل شده، اما به‌خاطر عدم دسترسی به وکیل مدافع آنان مدت‌ها است که در زندان بسر می‌برند.

پش از این اعضای شورای ملی و برخی نهاد‌های جامعه مدنی نیز به‌خاطر موجودیت مشکلات در ادارات عدلی و قضایی در برخی ولایات ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که به همین دلیل در اکثر موارد مردم به‌خاطر حل قضایایی‌شان به مخالفین مسلح مراجعه می‌کنند.

تلاش نمودیم تا در پیوند به کمبود وکلای مدافع به خصوص وکیل مدافع زن نظر انجمن وکلای مدافع را داشته باشیم، ولی موفق نشدیم.

اما جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی در صحبت با رادیو آزادی گفت، این اداره برنامه‌های را در سراسر کشور به‌خاطر دسترسی مردم به عدالت آغاز کرده‌است.

وی افزود:

"لوی سارنوالی افغانستان به‌خاطر دسترسی مردم به عدالت برنامه‌های را روی دست داشته و نتایج عملی هم داشته، به‌خاطر رفع برخی مشکلات لوی سارنوالی با ارگان‌های امنیتی و در تفاهم با ارگان‌های محل برنامه‌های را داشته تا ما بتوانیم دسترسی مردم را به عدالت تأمین کنیم و از طرف دیگر حضور سارنوالان را در تمام ولسوالی‌ها و تمام نقاط کشور شاهد باشیم"

آقای رسولی هم‌چنان گفت، به اثر تلاش‌های این اداره در ۵۰ ولسوالی سارنوالان فعالیت می‌کنند که قبلاً در آنجا هیچ سارنوالی وجود نداشت.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG