لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

رئیس اجرائیه حکومت بر توسعه و مدیریت منابع آبی در کشور تأکید دارد


عبدالله عبدالله روز سه شنبه در پنجمین کنفرانس ملی آب
عبدالله عبدالله روز سه شنبه در پنجمین کنفرانس ملی آب

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید، اگر برای مدیریت منابع آبی کشور گام‌های اساسی برداشته نشود، پیامد ناگوار در آینده خواهد داشت.

عبدالله عبدالله روز سه شنبه «۱۳ حمل ۱۳۹۸» در پنجمین کنفرانس ملی آب چنین گفت:

"ما منابع خوب آبی داریم، اگر در این مرحله برای مدیریت آب گامهای اساسی برداشته نشود در دراز مدت بالای وضعیت زنده‌گی افغان‌ها تأثیر خواهد داشت و ما برای نسل‌های بعدی میراث بد می‌گذاریم."

آقای عبدالله همچنان تأکید کرده که برای مدیریت آب‌های کشور باید از تجارب بین‌المللی استفاده شود.

در حالی بر مدیریت آب سخن زده می‌شود که اکنون بخش عظیم از آب‌های افغانستان به دلیل کمبود بندهای آبی به کشور های همسایه واریز می‌شود.

رئیس چمهور غنی نیز بارها گفته است که برای مهار کردن آب گام‌های جدی برداشته خواهد شد، اما مدیریت آب‌ها هنوز هم یک چالش در برابر حکومت افغانستان شمرده می‌شود.

از سوی هم وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که برای مدیریت بهتر آب پلان وسیع ایجاد بند های کوچک و بزرگ را روی دست دارند.

محمد گل خلمی سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید پلان‌ها برای ایجاد بند ها در کشور ترتیب شده که برخی ان تحت کار است، مطالعه و سروری برخی دیگر آن جریان دارد.

آقای خلمی افزود:

"برای مهار کردن آب در کشور مطالعات و تحقیقات در زمینه منابع آب‌ها تکمیل شده و برخی از منابع دیگر تحت دیزاین و شماری هم تحت کار است که از این میان می‌توانیم بند سلما که ظرفیت ۶۱۴ میلیون متر مکعب اب را دارد اشاره کنیم."

بند سلما در ولایت هرات
بند سلما در ولایت هرات

به‌گفته وی، بندهای که تحت کار است شامل بند شاه و عروس، دهن دره، مچلغو، کمال خان، پاشدان و دهله می‌شود.

در حالی از ایجاد این بندها سخن زده می‌شود که ساخت برخی بند ها در کشور با واکنش شماری از کشور های همسایه روبه‌رو شده است و گفته اند اگر در افغانستان بند ها ساخته شود، آب آن‌ها کمتر می‌شود و با مشکلات روبه‌رو خواهند شد.

اما رئیس جمهور غنی در اوایل حکومت وحدت ملی گفته بود که ۲۶ بند بزرگ آبی و تولید برق در کشور را خواهد ساخت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG