لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

در نشست قطر از حکومت دعوت به عمل آمده اما نماینده‌گان حکومت در آن اشتراک نمی‌کنند


عکس دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر که در ماه جون سال ۲۰۱۳ گرفته شده است/ Source: Osama Faisal (AP)
عکس دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر که در ماه جون سال ۲۰۱۳ گرفته شده است/ Source: Osama Faisal (AP)

در نشست دوم سیاستمداران افغان و طالبان در قطر از حکومت افغانستان دعوت به عمل آمده اما نماینده‌گان حکومت در آن اشتراک نمی‌کنند.

این نشست قرار است در ۱۴ و ۱۵م ماه اپریل در دوحه برگزار شود.

در نشست اول در ماه فبروری در مسکو که تعدادی از سیاستمداران افغان با نماینده‌گان طالبان شرکت کرده بودند، روی برگزاری نشست دوم در قطر فیصله شد.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روز یکشنبه گفت، از سوی یک انستیتوت قطری برای اشتراک در این نشست از آن‌ها دعوت شده است.

عبدالله عبدالله گفت که اشتراک در این نشست باید در افغانستان فیصله شود.

در روزهای اخیر این خبر در رسانه های به نشر رسیدند که گویا عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت در این نشست اشتراک می کند.

اما مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه این گزارش ها را رد کرده گفت، از سوی حکومت در این نشست کسی اشتراک نمی کند:

آرشیف/ مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه در یک کنفرانس خبر در کابل
آرشیف/ مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه در یک کنفرانس خبر در کابل

"آنجا یک نهاد قطری است که می خواهد مذاکرات شروع شود، البته جمع به نماینده‌گی از جریان های مختلف از جمله حکومت بروند، اما تاهنوز لیست و زمان‌اش نهایی نشده است. اما داکتر صاحب به هیچ صورت. داکتر صاحب برای اشتراک در یک کنفرانس اقتصادی، به اردن سفر می کند."

اخیراً یک هیئتی حکومت قطر در ارتباط به نشست دوحه با رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس جمهور پیشین حامد کرزی، ملاقات کرد.

مطلق بن ماجد القحطانی نماینده وزارت خارجه قطر در امور مبارزه با تروریزم و حل مناقشات که در اوآخر ماه مارچ از کابل دیدن کرد، از همکاری کشورش در پروسه صلح و نشست دوحه اطمینان داد.

هم‌زمان، عطاالله لودین عضو شورای عالی صلح و عضوی هیئت مذاکره کننده صلح حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت که تا هنوز در مورد اشتراک اعضای شورای عالی صلح تصمیم گرفته نشده‌است.

اما حاجی عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح و رهبر حزب صلح و ترقی به رادیو آزادی گفت که روی اشتراک شورای عالی صلح بحث جریان دارد.

وی افزود:

"در این باره بحث جریان دارد، اگر به توافق نرساند، اشتراک نمی کنند. ولی من به حیث رئیس حزب خود، حزب اسلامی و ترقی در این نشست اشتراک می کنم."

او گفت که در فهرست دعوت شده گان این نشست، نام اش درج است، ولی او رسماً کدام دعوت نامه برای اشتراک در این نشست تاکنون به دست نیاورده است.

رسانه ها در این اوآخر فهرست نزدیک به دوصد تن از سیاستمداران افغان، رهبران احزاب، فعالان مدنی، زنان و نماینده‌گان طالبان را که در این نشست اشتراک می کنند، به نشر رسانده اند.

تعدادی از آنانی که احتمالاً در این نشست اشتراک می کنند، به رادیو آزادی گفت، این فهرست دقیق نیست.

تعدادی از آنانی که احتمالاً در این نشست اشتراک می کنند، به رادیو آزادی گفت، این فهرست دقیق نیست.

طالبان هم گفتند، فهرست نشر شده نام اعضای این گروه نیز درست نیست.

نماینده‌گان طالبان پیش از نشست دوم شخصیت های بزرگ افغان، نماینده‌گان طالبان، رهبران احزاب سیاسی و فعالان مدنی در دوحه پایتخت قطر با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، برای دور ششم ملاقات می کنند.

قبلاً گفته شده بود که نشست مسکو و به دنبال آن نشست در قطر برای انحراف جلسات نماینده‌گان طالبان و امریکا سازماندهی شده، اما زلمی خلیل‌زاد می گوید، در نشست دوم در قطر حکومت افغانستان باید اشتراک کند و ما نشست مسکو را قدم منفی شمار نمی کنیم.

"اما این نشست ها هرچه گسترده‌تر و جامع تر به شمول حکومت افغانستان صورت بگیرد، بهتر است. افغانها که طالب نیستند، باید به اساسی یک تیم فیصله کن و تیم که از آنها نماینده‌گی کند، به تفاهم برسند و همچنان در چوکی مذاکره هم خانم ها و هم جوانان اشتراک داشته باشند."

هر چند، کارشناسان سیاسی افغان از برگزاری این گونه نشست ها استقبال می کنند، اما می گویند که حکومت های میزبان نباید اجندای خود را بر اشتراک کننده‌گان بقبولانند.

انتظار خادم کارشناس امور سیاسی افغان به رادیو آزادی گفت:

انتظار خادم یکی از کارشناسان سیاسی در استیدیوی رادیو آزادی در ماه می ۲۰۱۷ کابل
انتظار خادم یکی از کارشناسان سیاسی در استیدیوی رادیو آزادی در ماه می ۲۰۱۷ کابل

"زمانیکه بحث روی مذاکرات بین الافغانی مطرح می شود، گفتگو ها بین طالبان و ملت افغان باشد، در این میان، قطری ها باید تلاش کنند که بر آنها اجندا خود را تحمیل نکند و تاحدی به آنها مشوره بدهند که ضرورت باشد."

پیش از این، نظریاتی موجود داشتند که قطر به خاطر اختلافات اش با کشور های منطقه در خلیج فارس به شمول عربستان سعودی و امارات متحده عرب ممکن است که اجندای خود را بر این نشست تحمیل نماید.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان همچنان به نقش مثبت و همکاری کشورهای مقتدر و کشور های منطقه در پروسه صلح افغانستان، تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG