لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

خلیل‌زاد: در مورد گفتگو های صلح هنوز هیچ فیصله نهایی صورت نگرفته است


زلمی خلیل زاد هنگام صحبت با جوانان بامیان به صورت تصویری و بحث در مورد صلح/ عکس عباس نادری
زلمی خلیل زاد هنگام صحبت با جوانان بامیان به صورت تصویری و بحث در مورد صلح/ عکس عباس نادری

امروز زلمی خلیل زاد نماینده ویژه کشور امریکا در امور افغانستان به صورت ویدیویی با تعدادی از فعالین مدنی و جوانان بامیان در مورد پروسه صلح صحبت کرد و به سوالات آنها پاسخ داد.

در این گفتگو نگرانی عمده شرکت کننده ها حفظ دستاوردهای ۱۴ سال اخیر و نقش زنان در گفتگو های صلح بود.

آقای خلیل‌زاد تاکید کرد که هنوز هیچ فیصله نهایی در گفتگو های صلح انجام نشده و بعد از توافق در تمام مسائل، ما می توانیم فیصله نهایی را انجام دهیم.

مهدیه منوری یکی از جوانان بامیان که در این برنامه شرکت کرده بود در مورد این گفتمان به رادیو آزادی گفت:

"صحبت‌های قناعت بخشی در این گفتمان گفته شد، مخصوصاً سوالی در این برنامه مطرح شد که چه ضمانتی وجود دارد که زنان بتوانند در پروسه صلح سهم داشته باشند و از حقوق خود برخوردار باشند؟ در جواب این سوال آقای خلیل زاد گفت که شما در ۱۸ سال قبل بسر نمیبرید که منتظر باشید دیگران به شما چه حقی را می دهند. بلکه فعلاً زنان به جایگاهی رسیده اند که می توانند خودشان از حق خود دفاع کنند و خود شما زنان ضامن خودتان هستید."

در این گفتمان آقای خلیل زاد در مورد نگرانی از نقش کم رنگ زنان در پروسه صلح گفت که باید زنان خودشان تصمیم بگیرند و حق خود را مطالبه کنند و زنان نباید منتظر مردان باشند که چه حقوقی را برایشان تقدیم می کنند.

اما فعالین مدنی بامیان گفتند که آقای خلیل‌زاد دستاوردهای جدیدی را برای آنها بیان نکرده و فقط همان گفته های قبلی خود را که بارها در رسانه ها گفته شده تکرار کرده است.

اسماعیل ذکی مسئول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر بامیان در این مورد اضافه کرد:

"در نهایت می توانم خدمت شما عرض کنم که ما از صحبت های امروز آقای خلیزاد نماینده خاص کشور آمریکا، کدام دستاورد جدیدی، کدام پیشرفتی و یا کدام حرفی جدیدی در مورد گفتگوهای صلح نیافتیم."

از چندین ماه به این طرف گفتگو های صلح بین گروه طالبان و دولت آمریکا در کشور قطر جریان دارد ولی تا هنوز هیچ نماینده ای از طرف دولت افغانستان در این گفتگو ها شرکت نکرده است.

به همین دلیل جوانان بامیان این گفتگو ها را زیاد امیدوار کننده نمی دانند و می گویند که تا دولت افغانستان در این گفتگو ها سهم نگیرد نتیجه مطلوبی بدست نخواهد آمد.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG