لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

غنی: کار هر سفارت، دیپلومات و وزیر افغانستان بازاریابی به تولیدات داخلی است


رئیس جمهور غنی در پنجمین کنفرانس ملی ترویج زراعت در لویه جرگه افغانستان
رئیس جمهور غنی در پنجمین کنفرانس ملی ترویج زراعت در لویه جرگه افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید مسئولیت هر دیپلومات و وزیر، بازاریابی برای تولیدات داخلی افغانستان است.

رئیس جمهور غنی آگاهی در پیوند به منابع، سرمایه‌گذاری و بازاریابی برای تولیدات افغانستان را به رشد و پیشرفت اقتصادی کشور مهم می‌خواند.

غنی این سخنان را در پنجمین کنفرانس ملی ترویج زراعت مطرح کرد و از مقام‌ها و مسئولان دولتی خواست تا توجه‌شان را به بازاریابی برای تولیدات کشور بیشتر سازند.

او افزود:

"کار هر سفارت افغانستان، دیپلومات و وزیر بازاریابی به تولیدات داخلی کشور است، چنان که امروز جلغوزه این کشور به دیگر کشورها صادر می‌شود، این‌گونه نه پشم و نه پوست باقی می‌ماند، ما به فلورانس پوست شما را مگر نه رسانیدیم؟ در باره منابع و سرمایه ما باید آگاه شویم و بدانیم و راه تاثیرگذار بر آن جور کنیم."

رئیس جمهور می‌گوید بهره وری از منابع داخلی یگانه راه جلوگیری و مهار فقر و گرسنگی در کشور است.

او همچنان مدیریت آب‌ها را برای رشد زراعت و انکشاف در این کشور مهم می‌خواند و برای تنظیم آب‌ها از ایجاد بندهای کوچک، متوسط و بزرگ سخن می‌زند.

آقای غنی در این کنفرانس همچنان وعده کرد، ۵ میلیون جریب زمین در افغانستان آبیاری می شود که در آن به مالداری کوچی‌ها اولویت داده می شود.

پنجمین کنفرانس ملی ترویج زراعت در خیمه لویه جرگه افغانستان
پنجمین کنفرانس ملی ترویج زراعت در خیمه لویه جرگه افغانستان

خانم روحانی که به نماینده‌گی از دهقانان زن در این کنفرانس سخن می‌زند، از حکومت خواست تا در کنار بازاریابی برای تولیدات داخلی، تخم‌های اصلاح شده نیز در اختیار آنان قرار دهد و همچنان خواستار ایجاد سردخانه‌ها و باغ‌ها شد.

پیش از این پیوسته از نبود بازار برای فرآورده‌های داخلی افغانستان شکایت‌های وجود داشته است، دهقانان و باغ داران از حکومت خواسته اند تا آنان را در بازاریابی برای محصولات و تولیدات داخلی کمک کند.

در این اوآخر حکومت افغانستان از بهر بازاریابی بهتر برای تولیدات و فرآورده‌های داخلی افغانستان دهلیز‌های هوایی نیز ایجاد کرده‌است.

از سوی دیگر وزارت تجارت و صنایع می‌گوید، از رهگذر این دهلیز‌ها تا کنون حدود ۶۲۰۰ تُن میوه خشک و تازه، هینگ، قالین، زعفران و صنایع دستی این کشور به بیرون صادر شده‌است.

به گفته این وزارت، در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، حدود ۱۰۰۰ تُن جلغوزه افغانستان از راه دهلیز هوایی به چین صادر شده‌است.

در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، حدود ۱۰۰۰ تُن جلغوزه افغانستان از راه دهلیز هوایی به چین صادر شده‌است.

در این میان، نصیر احمد درانی وزیر زراعت و آبیاری در این کنفرانس گفت که برای رشد زراعت این کشور برنامه‌های سودمندی را روی دست گرفته اند که با عملی شدن آن مشکل دهقانان حل خواهد شد.

او افزود:

"دادن قرضه با شرایط سهل برای دهقانان، سرمایه گذاری که در بخش زراعت صورت می‌گیرد، دادن قرضه برای آنان، من در مهلت ده روز من از تمامی رئیسان و مسئولان می خواهم و در پیوند به پلان‌های کاری با آن مشوره می‌کنم."

به گفته وزیر زراعت و آبیاری سطح صادرات افغانستان در سال گذشته خورشیدی به یک میلیارد دالر میرسید، در حالی‌که در سال‌های گذشته این رقم به ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسیده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG