لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

تبصرۀ روزنامه‌های کابل در مورد صلح افغانستان


آرشیف/ برخی باشنده‌گان کابل در حال خوانش روزنامه‌های کابل در سال 2014
آرشیف/ برخی باشنده‌گان کابل در حال خوانش روزنامه‌های کابل در سال 2014

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را به تلاش‌ها در رابطه به روند صلح افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه در نشستی با رهبران حکومت و چهره‌های سیاسی افغان در ارگ، مسایل را واضح و آشکارا مطرح ساخته‌است.

در سرمقاله آمده است که آقای خلیل‌زاد در واکنش به سخنان یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست گفته که افرادی در اینجا گردهم آمده‌اند که فرزندان شان در جنگ کشته نمی‌شود و به اهمیت صلح نیزپی نمی‌برند.

سرمقاله نویس نوشته است که این جمله کوتاه داستان تمام تراژیدی افغانستان را بیان می‌کند.

به باور سرمقاله نویس ادامه جنگ شعار افرادی است که فرزندان شان در آتش جنگ نمی سوزند و آنان از خون فرزندان دیگران تغذیه شده و مست هستند.

روزنامه نوشته است که آقای خلیل‌ز‌اد به اشتراک کننده‌گان این نشست به نقل از قوماندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان گفته که امریکا دیگر به جنگ و کشتار نقطه پایان میگذارد.

  • روزنامه هشت صبح در مطلبی نوشته که هیئت تازه مذاکره کننده تا دو هفته دیگر معرفی خواهد شد.

نویسنده مطلب میگوید که پس از دیدار زلمی خلیل‌زاد با رهبران حکومت، ارگ و سپیدار می‌گوید که بحث‌ها ادامه دارد تا هیئت فراگیر گفتگو کننده با طالبان به زودی معرفی شود.

در مطلب آمده است که هیئت قبلی که برای مذاکره معرفی شده بود با انتقادها رو‌به‌رو بود اما در تشکیل این هیئت که قرار است اعلان شود تمام طرف ها شامل خواهد بود.

  • روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشته است که میان رئیس جمهور غنی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در رابطه به صلح اختلافات جدی وجود دارد.

نویسنده مطلب نوشته است، حامد کرزی گفته که حتی اگر دولت در گفتگوها با طالبان اشتراک نکند بازهم باید تلاش ها برای تامین صلح در افغانستان متوقف نگردد.

در مطلب آمده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با آقای کرزی در ارگ به او گفته که طرح اداره موقت از سوی وی تبلیغ می‌شود چون می‌خواهد که خودش در راس آن قرار گیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG