لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

وزیر صحت عامه: نقش مکتب و سواد برای بهبود صحت بسیار مهم است


آرشیف/ تصویر از مکتب دختران در هرات/ Source: Jalil Rezayee (EPA-EFE)
آرشیف/ تصویر از مکتب دختران در هرات/ Source: Jalil Rezayee (EPA-EFE)

وزارت صحت عامه افغانستان از روز جهانی صحت تحت شعار صحت برای همه و توسط همه برگزار کرد.

وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید، تغذیه سالم و توجه به صحت مادران و خواهران سبب بهبود وضعیت صحی در کشور می‌گردد.

فیروز الدین فیروز روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت گفت، این وزارت به همکاری وزارت معارف برنامه های صحی را از طریق مکاتب راه اندازی کرده است که به گفته وی این مسئله سبب بهبود وضعیت صحی در کشور می‌گردد.

آرشیف/ فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در نشست خبر در کابل
آرشیف/ فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در نشست خبر در کابل

او افزود:

"نقش مکتب و سواد برای بهبود صحت بسیار مهم است وزارت صحت به همکاری وزارت معارف برای بیش از چند میلیون دختر هفته یکبار تابلیت‌های فولیک اسید توزیع می‌کند برخی‌ها می‌گویند که این یک برنامه ناحق است اما وزارت صحت می‌گوید که بهترین برنامه همین است یعنی یگانه برنامه که صحت مادر و خواهر خود را یقنینی کنیم توزیع فولیک‌اسید است."

وی افزود، در وضعیت کنونی کشور بسیاری از مردم به خصوص شاگردان مکاتب به خاطر فقر، نا امنی و برخی موارد دیگر نمی‌توانند، به مقدار کافی ویتامین بگیرند و تابلیت فولیک‌اسید می‌تواند راه بدیل برای آن‌ها باشد.

وزارت صحت عامه در حالی از راه اندازی برنامه‌های صحی در مکاتب سخن می‌زند که هنوز هم در ولایات دور دست کشور اکثر خانم ها به دلیل کم خونی هنگام ولادت جان های شان‌را از دست می‌دهند.

پیش از این وزارت صحت عامه گفته بود که حدود ۴۰ درصد زنان و دختران در افغانستان به مشکل کم‌ خونی دچار هستند.

گلالی معلم لیسه عالی ملالی در مورد این که توزیع تابلیت های فولیک‌اسید برای دختران تا چه حد مؤثر است می گوید:

"دوای کم خونی برای رفع خستگی متعلمین بسیار مفید است و اکثریت دختران پس از استفاده این دوا گفتند که عادت ماهانه شان خوب شده و برخی دیگر شان گفتند که با خوردن این دوا خستگی شان رفع می شود حتی اکثریت شان دوای فولیک اسید از پیش ما می گرفتند برای مادران و خواهران شان که کم خون هستند."

طوبا و مریم دو تن از متعلمین که از سه سال بدینسو دوای فولیک اسید استفاده می کنند:

"برخی متعلمین که اکثریت اوقات هنگام درس خواندن حتی ضعف می کردند اما بعد از استفاده از تابلیت های فولیک اسید این مشکل شان رفع شد و حالا وضعیت صحی شان بهتر است. تابلیت های فولیک‌اسید که هر ‌هفته برای ما توزیع می شود برای صحت ما بسیار مفید است و روی کم خونی ما تاثیر مثبت کرده‌است."

با این همه میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف که در این نشست حضور داشت روی عملی ساختن برنامه های صحی در مکاتب کشور تاکید کرد.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف

او افزود:

"ما کودهای بهداشتی ابتدایی را برای همه شاگردان تازه وارد روزمره تکرار می‌کنیم، و برنامه بسیار خوب دیگر که با وزارت صحت مشترکاً از هفته آینده امکان دارد آغاز شود معاینات صحی تمام شاگردان صنف اول در سراسر کشور است."

آقای بلخی می‌گوید، با تطبیق برنامه‌های صحی از طریق مکاتب مشکلات کم خونی و ناتوانی ذهنی که تاثیرات ناگوار بالای متعلمین دارد حل می گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG