لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

دیپلومات: چرا زلمی خلیل‌زاد در افغانستان یک شخصیت جنجالی خوانده می‌شود؟


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • دیپلومات

نشریه دیپلومات چاپ امریکا در یک مطلب، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در افغانستان یک شخصیت جنجالی خوانده می‌شود؟

نشریه دیپلومات می‌نویسد، زمانی‌که زلمی خلیل‌زاد برای این مأموریت انتخاب می‌شد، اگرچه نه تمام، ولی تعداد زیاد کارشناسان با در نظرداشت سوابق موفقانه آقای خلیل‌زاد از این حرکت استقبال کردند، به عقیده نویسنده این مطلب، اما برعکس در افغانستان از این تصمیم استقبال نشد.

به نوشته نشریه دیپلومات، زلمی خلیل‌زاد در غرب به‌خاطر توانمندی استثنایی دیپلوماتیک‌اش شناخته می‌شود، اما در افغانستان در کشور زادگاهش موصوف یک شخصیت فوق‌العاده جنجالیست.

نشریه دیپلومات به نقش مهم زلمی خلیل‌زاد از سال ۲۰۰۱ میلادی از کنفرانس بن تا مذاکرات صلح با طالبان که از وی یک شخصیت جنجالی ساخته اشاره کرده می‌نویسد، در مذاکرات جاری صلح نیز زلمی خلیل‌زاد شخصیت جنجالی‌اش را حفظ کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد با در حاشیه قرار دادن جوامع مدنی، زنان و حتی حکومت افغانستان از جریانات صلح، خیلی پیشرفت که به نوشته نشریه دیپلومات با این حرکت، هراس آن نیز افزایش یافته است که اگر پروسه گفتگوها طولانی شود، رئیس جمهور دونالد ترمپ خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان اعلان خواهد کرد.

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی از قول سحر آرین هنرمند افغان باشنده ترکیه می‌نویسد که گفته است، دوستان وی در افغانستان خیلی به یادش می‌آیند، اما اینک که احتمال آمدن دوباره طالبان وجود دارد، چانس بازگشت وی به افغانستان خیلی کم شده‌است.

در این گزارش خیلی مفصل نشریه فارن پالیسی از قول این هنرمند می‌نویسد که گفته است، صلح واقعی صرف زمانی می‌تواند در افغانستان تأمین شود که هر زن افغان به‌خاطر تأمین حقوق خود مبارزه بتواند.

سحر آرین می‌گوید:

"این مبارزه را من با صدایم انجام می‌دهم، برای کشورم که سرکوب شده‌است، آواز می‌خوانم."

به نوشته نشریه فارن پالیسی سحر آرین می‌پرسد:

"آیا من بدتر از کسانی هستم که بالای زنان تجاوز جنسی کرده، مردم را می‌کشند؟"

سحر آرین می‌گوید، فکر نمی‌کند که آواز خواندن از گناهان این افراد بیشتر باشد.

نشریه فارن پالیسی در پایان این مطلب می‌نویسد، زنان افغان از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهند که مساعدت دومدار را با آن‌ها حفظ کرده و در پروسه مذاکرات با طالبان برای آن‌ها سهم داده شود.

XS
SM
MD
LG