لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

ریاست اجرائیه: طالبان نمی‌توانند موقف نماینده‌های حکومت در نشست قطر را تعیین کنند


فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان حین مصاحبه اختصاصی در ستودیوی رادیو آزادی در کابل. ۳ اپریل ۲۰۱۹
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان حین مصاحبه اختصاصی در ستودیوی رادیو آزادی در کابل. ۳ اپریل ۲۰۱۹

ریاست اجرائیه افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که نشست آینده قطر با اشتراک نماینده‌های حکومت، سیاسون و هیئت طالبان سبب آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان گردد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز دوشنبه «۱۹ حمل ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که موقف حکومت این است که هیئت آن در نشست دوحه به نماینده‌گی از حکومت اشتراک می‌کند نه به‌حیث شخصیت‌های مستقل.

وی می‌گوید:

"طالبان نمی‌توانند که در مورد سرنوشت ما تصمیم بگیرند که ما در آن نشست تحت چه عنوانی اشتراک می‌کنیم اما موقف حکومت این است که نماینده‌های حکومت از حکومت نماینده‌گی می‌کنند و سیاسیون افغان که به همان عنوان که از آنان دعوت شده‌است اشتراک می‌کنند در مجموع ما منحیث یک حکومت مسئول از هر فرصت به میان آمده استفاده می‌کنیم و برای مذاکرات مستقیم زمینه‌سازی می‌کنیم."

هرچند تا کنون مشخص نیست که نماینده‌های حکومت به کدام سطح در نشست قطر اشتراک خواهند کرد، اما محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح روز گذشته گفت که یک تیم وسیع به نماینده‌گی تمام مردم افغانستان برای گفتگوهای مشورتی با طالبان به قطر می‌رود.

یک منبع معتبر حکومتی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که در این نشست از عمر داوودزی و عبدالله عبدالله نیز دعوت شده‌است، اما به نقل از وی با توجه به موقف تازۀ طالبان ممکن آقای عبدالله در آن اشتراک نکند.

شب گذشته طالبان با نشر اعلامیۀ گفته‌اند که دور دوم مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان در قطر را نمی‌توان مذاکرات رسمی صلح عنوان کرد، بلکه شرکت کننده‌گان در این نشست تنها به تبادل نظر پرداخته و مواضع خود را اعلام خواهند کرد.

این گروه مخالفت‌اش را با حضور نماینده‌گان حکومت در این نشست ابراز نکرده، ولی گفته است اگر مقامات حکومتی در این نشست شرکت می‌کنند، نظر شانرا به‌حیث افراد ارائه نمایند.

قبل از این گفته شده بود نشست با طالبان در قطر به تاریخ ۱۴ و ۱۵ اپریل صورت خواهد گرفت، ولی آقای داوودزی دیروز گفت تاریخ نهایی به روز چهارشنبه معلوم خواهد شد.

در عین حال شورای عالی صلح می‌گوید که این نشست جنبه رسمی نداشته، بلکه تلاشی است برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات رسمی.

احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

​احسان طاهری سخنگوی این شورا در مورد می‌گوید:

"نشست قطر میان حکومت و طالبان مذاکرات رسمی نیست، بلکه این یک نشست تسهیل کننده‌است تا ما بتوانیم از آن برای آغاز مذاکرات میان حکومت و طالبان استفاده کنیم تا مذاکرات رسمی هرچه زودتر آغاز شود."

از سوی هم زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در تویتر اش نوشته، "خوشحال است که حکومت و رهبران سیاسی در مورد نشست قطر با هم یکجا شده‌اند."

خلیل‌زاد گفته با رئیس جمهور غنی و دیگر سیاسیون افغان دیدار نموده تا نشست آینده بین‌الافغانی در قطر به شکل مشترک و بهتر صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG