لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه ملاقات کردند


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه/ Source: Kremlin (AP)
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه/ Source: Kremlin (AP)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشتم اپریل در مسکو ملاقات کردند.

این ملاقات درست چند روز بعد از آن صورت گرفت که تنش ها بین واشنگتن و انقره در مورد پلان احتمالی نظامی ترکیه در سوریه و خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی زمین به هوا از روسیه، افزایش یافته است.

  • از روابط پر تنش تاریخی تا روابط نیرومند اقتصادی

ترکیه که عضویت پیمان ناتو را دارد، روابط تاریخی پر تنش با روسیه داشته است، اما بعد از ختم دوران جنگ سرد و در سالیان اخیر که روابط ترکیه با واشنگتن و اتحادیه اروپا متاثر شده است، مسکو و انقره روابط نیرومند اقتصادی را با هم ایجاد کرده اند.

ولادیمیر پوتین در بخش ملاقات علنی با رجب طیب اردوغان هشتم اپریل در مسکو گفت:

"پروژه های بزرگ مشترک در راه است که استشین اتمی اکویو (Akkuyu) را شامل می شود و باید طبق آرزوی ترکیه در سال ۲۰۲۳ به بهره برداری سپرده شوند، همچنان پاین لاین گاز ترکش ستریم که بخش سطح بحر آن با زمین وصل شده است."

در این ملاقات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت:

"یک بخش دیگر مهم مشارکت ما عبارت از مبارزه مشترک بر ضد گروه های تروریستی است که منطقه را تهدید می کنند. این مسئله ارتباط مستقیم با گام های دارد که ما در سوریه برداشته ایم."

  • تنش های اخیر بین امریکا و ترکیه

اخیراً ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو در مورد خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 روسی توسط ترکیه، مخالفت نشان داده می گویند، این سیستم مدافعه هوایی با سیستم های ناتو همساز نبوده و یک تهدید برای طیارات جت نوع اف. ۳۵ ساخت امریکا محسوب می شود.

آرشیف/ مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 روسی
آرشیف/ مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 روسی

واشنگتن در عکس العمل به خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 از روسیه، برنامه طیارات نظامی نوع اف. ۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق قرار داده است.

  • مخالفت امریکا با خریداری سیستم راکتی نوع اس-400 از روسیه

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، سوم اپریل در مراسم تجلیل از هفتادومین سالگرد ایجاد پیمان ناتو در واشنگتن با ابراز مخالفت در مورد خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 از روسیه گفت، انقره باید بین باقی ماندن در پیمان ناتو به حیث یک شریک کلیدی و به مخاطره انداختن این پیمان با این معامله، یکی را انتخاب کند.

  • به گفته آقای پنس، خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی از روسیه یک "تهدید بزرگ" برای پیمان ناتو است و ترکیه باید انتخاب کند که آیا می خواهد به حیث یک عضو در موفق ترین پیمان نظامی تاریخ باقی بماند، یا خیر؟

وزارت خارجه امریکا در هفته گذشته گفت، در صورتیکه ترکیه به معامله خریداری سیستم مدافعه هوایی راکتی نوع اس-400 با روسیه ادامه دهد، احتمال دارد که با تحریم های ایالات متحده مواجه شود.

اما مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است که معامله خریداری این راکت ها نهایی شده است و ترکیه از آن عقب نشینی نخواهد کرد.

  • هشدار امریکا در مورد عملیات احتمالی ترکیه بر ضد کردها

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا نیز در هفته گذشته در مورد "عواقب ویرانگر" عملیات تهاجمی احتمالی ترکیه، در سوریه بر ضد کردهای که امریکا از آنها حمایت می کند، هشدار داده‌است.

ترکیه و ایالات متحده امریکا از گروه های مختلف شورشی در سوریه حمایت می کنند و روسیه از نیروهای رژیم بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند.

XS
SM
MD
LG