لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

دنیا: مشکل افغانستان از راه زور و خشونت حل شدنی نیست


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم در مورد تضمین اتحادیه اروپا از تطبیق موافقتنامه صلح و دیگر موضوعات بحث و تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد تضمین اتحادیه اروپا از صلح افغانستان نوشته است.

روزنامه نوشته است که وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا قطعنامه حمایت از صلح افغانستان را تصویب و ابراز آماده‌گی کرده‌اند که از این روند حمایت می‌کنند.

در ادامه مطلب ذکر شده که حکومت افغانستان از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرده و در اعلامیه‌ای منتشر شده از سوی ارگ در زمینه آمده‌است که این اتحادیه تجارب موفق از تضمین روند صلح در اکثر کشور‌ها دارد.

این روزنامه نوشته است، در قطعنامه وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا آمده که روند صلح افغانستان باید همه جانبه، مورد تأیید حکومت و کاهش دهنده خشونت‌ها در این کشور باشد.

در روزنامه هم‌چنان به اساس این قطعنامه آمده که روند صلح افغانستان باید جلو تهدیدات تروریستی از این کشور به سایر کشورهای جهان را بگیرد، حقوق بشری همه افغان‌ها را تأمین کند و از دوام حکومت و قانون اساسی افغانستان اطمینان دهد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح به نقل از زنان و اعضای جامعه مدنی نوشته است که خطوط سرخ ما نادیده گرفته نشود.

در سرمقاله همین روزنامه آمده که قرار است تا خطوط سرخ مذاکرات با طالبان امروز در نشست ارگ مشخص شود.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که تمامی افغان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل افغانستان از راه زور و خشونت حل شدنی نیست.

به باور سرمقاله نویس، اما حکومت مصروف است تا باز هم راه حل مشکل را با زور و خشونت دریافت کند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در صفحه نخست‌اش با خط درشت نوشته است که صلح به سوی موفقیت می‌رود چون اتحادیه اروپا از آن تضمین کرده‌است.

در ادامه مطلب آمده که اتحادیه اروپا تأکید کرده که در افغانستان از روندی حمایت می‌کند که استقلال این کشور در آن تضمین شده باشد و دستآورد‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ۱۸ سال گذشته این کشور در آن حفظ شود.

این روزنامه در یک مطلب جداگانه نوشته است که اکنون دیده شود که حکومت و طالبان صلح می‌خواهند.

در ادامه مطلب آمده که رئیس جمهور غنی آمادۀ هر اقدامی در رابطه به صلح است، اما برعکس طالبان هنوز هم تأکید دارند که با کسی تحت عنوان حکومت صحبت نمی‌کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که تضمین اتحادیه اروپا در تطبیق موافقتنامه صلح افغانستان مؤثر خواهد بود.

روزنامه نوشته است که اتحادیه اروپا تجارب تضمین از عملی شدن موافقتنامه‌های صلح در دیگر کشور‌ها را دارد و اگر این کار را در افغانستان نیز انجام دهد نتیجه خوب در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG