لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

ریاست اجرائیه: عمران خان باید سخنان‌اش در مورد گروه‌های تندرو را در عمل پیاده کند


فریدون خوزون در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۳ اپریل ۲۰۱۹
فریدون خوزون در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. ۳ اپریل ۲۰۱۹

ریاست اجرائیه افغانستان در رابطه به سخنان تازه صدراعظم پاکستان مبنی بر جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تندرو در آن کشور می‌گوید که این اظهارات باید در عمل پیاده شود.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان اقدام در برابر گروه‌های تندرو در پاکستان را برای امنیت منطقه و جهان مهم می‌داند.

عمران خان صدراعظم پاکستان به تازه‌گی گفته که به گروه‌های تندرو در آن کشور نیاز نیست و باید از بین برده شوند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز چهارشنبه «۲۱ حمل ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که عمران خان در کنار گروه‌های تندرو باید حلقات حمایت کنندۀ گروه‌های تروریستی در داخل دستگاه نظامی پاکستان را نیز از بین ببرد.

وی گفت:

"عمران خان و حکومت پاکستان باید حلقاتی را که در داخل اردو و شبکه استخباراتی آن کشور از گروه‌های تندرو حمایت می‌کنند افشا و از بین ببرند. امیدوار هستیم که اقدامات عملی پاکستان در این مورد موجب شود تا منابع تمویل و تجهیز گروه‌های تروریستی قطع گردد و این کار سبب تأمین امنیت در افغانستان شود."

عمران خان صدراعظم پاکستان در جریان سخنرانی در پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان در جریان سخنرانی در پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان روز سه‌شنبه به خبرنگاران در پاکستان گفته که گروه‌های تندرو و تروریستی در آن کشور باید از بین برده شوند.

آقای خان روز سه شنبه اظهار داشته که این گروه‌ها به‌خاطر موفقیت جهاد افغانستان به میان آمده بودند و حالا به درد بخور نیستند و باید قبلاً از فعالیت آنان جلوگیری می‌شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که گروه‌های تندرو و تروریستی که در پاکستان وجود دارند دست به ناامنی‌ها در افغانستان می‌زنند.

مقامات افغان گفته‌اند که این گروه‌ها از سوی برخی حلقات در داخل دستگاه نظامی و استخباراتی پاکستان حمایت شده و به اقدامات علیه حکومت افغانستان تشویق می‌شوند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه نیز به همین باور است و می‌گوید که پاکستان باید تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار نکند و این بار در برابر گروه‌های تندرو و تروریستی صادقانه عمل نماید.

آرشیف، محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
آرشیف، محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"ما هنوز به صداقت پاکستان نسبت به این امر شک داریم و ممکن از این موضوع به‌عنوان یک حربه و ابزار استفاده کرده و امتیاز بدست آورد. پاکستانی‌ها باید واضح بگویند که به طالبان، القاعده و گروه‌هایی که در افغانستان جنگ می‌کنند، دست به قتل می‌زنند و امنیت منطقه و جهان را با تهدید روبه‌رو کرده‌اند اجازه فعالیت نمی‌دهند."

خوشحال خلیل از کارشناسان روابط بین‌الملل نیز می‌گوید که گروه‌های تندرو و تروریستی در پاکستان ریشه در اردو و شبکه استخباراتی آن کشور دارند و از بین بردن کلی آنان در کوتاه مدت به‌گفته وی ممکن نخواهد بود.

آقای خلیل با اشاره به سخنان تازه عمران خان صدراعظم پاکستان تأکید می‌کند که اسلام‌آباد ممکن به‌خاطر رهایی از فشارهای منطقه‌ای و جهانی برخی اقدامات سطحی و مقطعی علیه گروه‌های تندرو و تروریستی داشته باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG