لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

نگرانی کمیسیون حقوق بشر در پیوند به تلفات انسانی در معادن سمنگان


یک کودک در حال کار کردن در یکی از معادن زغال سنگ در سمنگان, May 1, 2014
یک کودک در حال کار کردن در یکی از معادن زغال سنگ در سمنگان, May 1, 2014

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از استخراج غیر قانونی معادن در ولایت سمنگان ابراز نگرانی کرده، می‌گوید اگر دولت جلو استخراج غیر قانونی و غیر فنی معادن زغال سنگ در این ولایت را نگیرد، تلفات معدنچیان در این معادن بیشتر خواهد شد.

سید محمد سامع رئیس کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گوید که استخراج خودسر و غیر فنی معادن در سمنگان همه‌ساله باعث تلفات معدنچیان می‌شود.

سید محمد سامع در رابطه به استفاده از اطفال برای استخراج معادن زغال سنگ در سمنگان نیز ابرازی نگرانی کرد.

سید محمد سامع رئیس کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان December 15 2015
سید محمد سامع رئیس کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان December 15 2015

وی گفت:

"دو موضوع نگران کننده همیشه در این‌جا وجود داشته است. اول اینکه از اطفال زیر سن ۱۸ در این معادن استفاده می‌شود. دوم هم عدم رعایت نکات ایمنی در حین استخراج معادن زغال سنگ بوده است، دولت باید با شرکت‌های قرارداد کند که با استخراج فنی مصونیت جانی معدنچیان را نیز در نظر بگیرند."

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان می‌گوید که اکثر معادن زغال سنگ در سمنگان به گونه خودسر و توسط افراد با نفوذ و زورمند محلی به گونه غیر فنی و بدون رعایت مسایل ایمنی استخراج می‌شوند که موضوع یاد شده همه‌ساله باعث انفجارات گاز میتان در معادن شده و جان معدنچیان را می‌گیرد.

آقای سروری نیز تأیید می‌کند که زورمندان محلی از اطفال زیر سن ۱۸ و زنان در استخراج زغال سنگ از معادن استفاده می‌کنند و نیز این افراد از هیچ نوع مصونیت جانی برخودار نیستند.

آقای سروری افزود:

"حادثات بیشتر در صوف‌های رخ می‌دهد که به گونه خودسر استخراج می‌شود، کارگر ها هیچ نوع مصونیت ندارند و هر وقت که حادثه رخ بدهد، کسی نیست که بپرسد و این مسئله سبب می‌شود که صاحبان معادن وسایل را که برای کندن کاری ضرورت است، استفاده نکنند."

صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان می‌گوید با آنکه وزارت معادن افغانستان تجهیزات لازم را برای معدنچیان به منظور استخراج فنی و قانونی در این ولایت مساعد ساخته است، اما اکثراً انفجارات گاز در آن معادنی رخ می‌دهد که به گونه غیر قانونی استخراج می‌شوند و باعث تلفات جانی می‌شود.

ولایت سمنگان در نقشه افغانستان
ولایت سمنگان در نقشه افغانستان

عزیزی می‌گوید که در سه ولسوالی این ولایت معادن زغال سنگ وجود دارد که به گونه قانونی و هم غیر قانونی توسط شش هزار معدنچی استخراج می‌شود.

وی گفت:

"ولسوالی‌های دره صوف بالا، روی دو آب و ولسوالی دره صوف پایان زغال سنگ دارد، تعداد معدنچیان نظر به فصل کاری فرق می‌کند، در تابستان شش هزار کارگر و در زمستان که روزها کوتاه و کار کم است چهار هزار تن در معادن زغال سنگ کار می‌کنند."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد که برای استخراج معادن زغال سنگ باید با شرکت‌های قرارداد صورت بگیرد که اولویت کاری‌شان مصونیت جان کارگران معادن و نیز رعایت موارد فنی در استخراج چنین معادن باشد، تا جلو تلفات انسانی هنگام استخراج معادن زغال سنگ گرفته شود.

به تازه‌گی دو روز پیش در اثر انفجار گاز میتان در یک معدن زغال سنگ در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان شش تن کشته و ۲ تن دیگر مجروح شدند، پیش از این نیز همه ساله موارد زیادی از تلفات انسانی در معادن زغال سنگ در سمنگان توسط رسانه‌ها گزارش شده اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG