لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

اعلام فاریاب به ولایت درجه اول و ناخوشنودی مردم از سفر غنی به این ولایت


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری در ولایت فاریاب بتاریخ ۲۲ حمل 1397
رئیس جمهور محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری در ولایت فاریاب بتاریخ ۲۲ حمل 1397

رئیس جمهور افغانستان در سفر به فاریاب آن ولایت را به‌حیث ولایت درجه اول اعلام کرد و از تأمین امنیت به مردم آن ولایت اطمینان داد.

فاریاب، ولایتی که اخیراً شماری از باشنده‌گان آن به اثر سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر و ناامنی متضرر شده و انتظار همدردی مقامات حکومت را می‌کشیدند.

در این حال محمد اشرف غنی به سلسله سفرهای ولایتی‌اش به روز پنجشنبه «۲۲ حمل ۱۳۹۸» عازم آن ولایت گردیده و فاریاب را ولایت درجه یک اعلام کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید محمد اشرف غنی در جریان سفر یک روزه‌اش به فاریاب برخی پروژه‌های عام‌المنفه را نیز در این ولایت افتتاح کرد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این ولایت هم درجه اول اعلام شد، ولی هدف سفر دیدار با سیلاب زده‌‌های اخیر بوده و در عین حال سنگ تهداب چند پروژه گذاشته شده و با مردم نیز دیدار داشت."

آرشیف/ شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در یک کنفرانس خبر در کابل
آرشیف/ شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در یک کنفرانس خبر در کابل

رئیس جمهور غنی در دیدار با سیلاب زده‌های فاریاب برای خانواده هر قربانی یکصد هزار افغانی و به هر فرد مجروح ۵۰ هزار افغانی مساعدت اعلام کرد.

افتتاح شفاخانه نسائی ولادی برای زنان، پروژه آب‌رسانی، گذاشتن سنگ تهداب مجتمع فرهنگی پروفیسور غلام محمد میمنگی و مسجد امام ابو حنیفه (رع) از پروژه‌های بود که رئیس جمهور در سفرش به فاریاب به اجرأ گذاشت.

ناامنی در فاریاب و مسدود شدن شاهراه‌ها از نگرانی‌های مردم آن ولایت خوانده می‌شود که از ماه‌ها به این طرف وجود دارد.

اما رئیس جمهور به مردم فاریاب وعده سپرد که به این مشکل تمرکز جدی داشته در ضمن اطمینان داد که نیروهای امنیتی امنیت آنان را به صورت درست تأمین خواهند کرد.

اما برخی از باشنده‌گان فاریاب ادعا دارند که سفر رئیس جمهور سبب راحت‌شان نه، بلکه سبب زحمت و حتی مانع کار و بار شان شده‌است.

ابراهیم و شیر محمد مبارز دو تن از این باشنده‌گان می‌گویند:

"رئیس جمهور در جاده‌های خالی قدم می‌زد در حالی که همه دکان‌ها مسدود است و تدابیر امنیتی آنقدر شدید گرفته شده بود که هیچ‌کسی را از خانه های‌شان برآمدن نمی‌ماند."

"سه روز می‌شود که آمد آمد رئیس جمهور است جاده‌ها و کوچه‌ها همه بسته‌اند، هیچ‌کس داخل شهر درست رفت و آمد کرده نمی‌تواند دکان‌ها همه بند است."

ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان
ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان

آنان همچنان ادعا می‌کنند که رئیس جمهور با چهره‌های تکراری ملاقات کرده و پروژه‌های را که افتتاح کرد برخی آنان مؤثریت چندان ندارد.

سفر رئیس جمهور غنی به فاریاب در حالی صورت گرفت که به اساس معلومات قوماندانی امنیه فاریاب شب گذشته مخالفان مسلح حملات را در ولسوالی پشتون‌کوت این ولایت راه اندازی کرده که الی صبح امروز ادامه داشته و تلفات به هر دو طرف وارد گردید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG