لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

نگرانی وزارت صحت عامه از توقف فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ


آرشیف، یک تصویر از موترهای مربوط به کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان
آرشیف، یک تصویر از موترهای مربوط به کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان

وزارت صحت عامۀ افغانستان از توقف فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در این کشور ابراز نگرانی کرده می‌گوید، طرف‌های درگیر جنگ نباید مانع فعالیت نهاد‌های خیریه شوند.

وزارت صحت عامه افغانستان پس از اعلامیه طالبان مبنی بر منع توقف فعالیت‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان صحی جهان در مناطق زیر کنترول این گروه ابراز نگرانی کرده می‌گوید، طرف‌های دخیل در جنگ نباید مانع فعالیت نهاد‌های صحی و خیریه شوند.

وحید مایار سخنگوی این وزارت روز جمعه «۲۳ حمل ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت، صلیب سرخ همکار صحت عامۀ افغانستان است و اگر فعالیت‌هایش متوقف می‌شود تداوی زخمیان به خصوص افراد ملکی دشوار خواهد شد.

او افزود:

"وزارت صحت عامه یک نهاد غیر سیاسی است، ما خدمات صحی را به دور از هر گونه تعصب و جانبداری در هر جای ارائه می‌کنیم، هر تصمیمی که در بخش خدمات صحی مشکل به بار میاورد تنها این وزارت را نه بلکه برای همه افغان‌ها قابل نگرانی است."

آرشیف/ لوحه وزارت صحت عامه افغانستان
آرشیف/ لوحه وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مایار از طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا مانع فعالیت‌های صحی به خصوص سازمان صحی جهان و صلیب سرخ نشوند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال‌ها به این سو در بخش‌های کمک به اسرای جنگی و زخمی‌ها فعالیت می‌کند.

این کمیته از توقف فعالیت‌هایش ابراز خوشبینی نکرده می‌گوید، امیدواری وجود دارد تا برای حل مشکل پیش آمده هر چه زودتر یک راه پیدا شود.

رابین واودا مسئول ارتباطات عامه صلیب سرخ در افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید:

"ما شدیداً نگران هستیم، پیش از بیان آن نیز نسبت به آن تشویش داشتیم به خاطری که در افغانستان هزاران تن را جنگ متاثر ساخته است، و کسانی که به کمک نیاز داشتند برای‌شان نرسیده است، شاید در مناطق پرجمعیت عملیات یا حمله صورت گیرد و در آن کسی زخمی شود و یا هم اعضای فامیل‌شان جدا شود، ما بسیار تشویش داریم و با این حالت وضعیت بدتر خواهد شد."

اعلان توقف فعالیت صلیب سرخ در افغانستان نا امیدی‌ها را در میان برخی شهروندان افغان به بار آورده است.

فدا محمد ۴۲ ساله باشندۀ ولسوالی وردوج بدخشان است، او سال‌های پیش در جریان جنگ یک پایش را از دست داد.

او که با پای مصنوعی کمک شده از طرف صلیب سرخ راه می‌رود به خبرنگار رادیو آزادی می‌گوید:

"یک برادر مرا رهنمایی کرد به صلیب سرخ، وقتی آنجا رفتم برایم یک پا مصنوعی داد، حالا هر زمانی که بخواهم می‌توانم بروم و پایم را ترمیم کنم، حالی که ما شنیدیم صلیب سرخ در افغانستان دیگه فعالیت نمی‌کند جگر خون شدیم و رفتن این موسسه یک ضایعه است."

طالبان مسلح بالای فعالیت سازمان بین المللی صحت و صلیب سرخ تعذیرات وضع کرده است و از ضمانت امنیتی کارکنان این ادارات دست بردار شده‌است.

در اعلامیه طالبان مسلح آمده‌است که با توجه به وضعیت جنگی در افغانستان شماری از ادارات کمک رسان فعالیت‌های‌شان را در این کشور به گونه درست به پیش نمی‌برند.

در اعلامیه آمده است که سازمان بین المللی صحت و صلیب سرخ به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند که در مورد فعالیت‌های‌شان با امارت اسلامی کرده بودند.

تا حال سازمان صحی جهان در باره این اعلامیه چیزی نگفته و اما صلیب سرخ گفته که پس از این اعلامیه طالبان نمی‌تواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

در همین حال وزارت داخله افغانستان می گوید، نیرو‌های امنیتی آماده اند تا برای صلیب سرخ و دیگر موسسات همکار، شرایط خوب امنیتی را فراهم کنند.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر نهاد همکار که بخواهد به مناطق دور دست سفر کند برای تامین امنیت خود باید نهاد‌های امنیتی را مطلع سازد.

تنها صلیب سرخ نیست که با مشکلات امنیتی روبه‌رو است، پیش از این نیز در کنار این کمیته، شماری از نهاد‌های خیریه دیگر هم نسبت به امنیت‌شان ابراز نگرانی کرده اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG