لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

والی بادغیس: طالبان می‌خواهند تا پایگاه بزرگ را در این ولایت ایجاد کنند


ولایت بادغیس در نقشه عمومی افغانستان
ولایت بادغیس در نقشه عمومی افغانستان

والی بادغیس می‌گوید که کنترول این ولایت برای طالبان از بعد سیاسی و اقتصادی قابل اهمیت است و به همین خاطر حملات طالبان در سال جاری افزایش یافته است.

عبدالغفور ملکزی والی بادغیس می‌گوید که طالبان می‌خواهند تا پایگاه بزرگ را برای ناامن ساختن دیگر نقاط افغانستان در این ولایت ایجاد کنند:

"هدف سیاسی شان یک موقعیت استراتژیک هست برای شان، هم به حساب نظامی و هم به حساب اقتصادی شان. می‌خواهند که از این طریق خود را اکمال هم بکنند، اقتصادی و مالی. می‌خواهند که یک پایگاه کلان جور کنند و دیگر ولایت‌ها از این‌جا کنترول‌اش کنند، ولی من از دولت مرکزی می‌خواهیم که توجه بیشتر کنند."

در این اوآخر ولسوالی‌های بالامرغاب، آب کمری، مقر و جوند در تیر راس حملات طالبان مسلح در بادغیس قرار داشته است.

ولسوالی‌های بالامرغاب، آب کمری، مقر و جوند در تیر راس حملات طالبان مسلح در بادغیس قرار داشته است.

ضیاالدین اکازی، نماینده مردم بادغیس در ولسی جرگه افغانستان میگوید هر چند نیروهای افغان مانع سقوط تمام ولسوالی بالامرغاب بدست طالبان شده اند، اما تهدیدات بلند امنیتی در چندین ولسوالی این ولایت وجود دارد.

او افزود:

"بالای مقر همین طور جنگ ادامه دارد، بالای آب کمری جنگ ادامه دارد، چند وقت پیش بالای جوند هم. به همین وقت‌ها خود شما در جریان هستید، در بادغیس خیلی جنگ‌ها است و حتی از هلمند هم جنگ بادغیس نگران کننده است."

انتقادهای هم مطرح می‌شود که نیروهای هوایی و زمینی با تاخیر به کمک اقدام کرده‌اند.

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که در جنگ‌های اخیر تلفات نیروهای افغان زیاد بوده و اجساد این نیروها تاکنون از میدان‌های نبرد به شهر «قلعه‌نو» مرکز این ولایت منتقل نشده‌است.

او افزود:

"آمار از او [نیروهای افغان] آن قدر بالا است که تصورش نه شما می‌توانید بکنید و نه هم مردم افغانستان. متاسفانه به دلیل این که هنوز بعد از ۱۸ روز از جنگ بالامرغاب تا حالی، هنوز اجساد از گوشه و کنار، از کنار دریا، زیر درخت‌ها، داخل باغ و باغچه‌ها، از مناطق مسکونی و غیر مسکونی هنوز به دست نیامده‌است."

وضعیت آشفته امنیتی بادغیس، روحیه نیروهای افغان را در جنگ با طالبان را تضعیف کرده و نیاز است که نیروهای تازه نفس با کمیت زیاد به بادغیس اعزام شوند.

از سوی هم، جنیدالله اشکانی، یک تن از فعالان مدنی در بادغیس میگوید که مردم به دلیل ناتوانی حکومت در راستای تامین امنیت، به گروه طالبان روی آورده اند.

هفته گذشته مقام‌های امنیتی افغان در بادغیس گفته بودند که شماری از شهروندان پاکستان، چچن و روس در جنگ بالامرغاب در زیر پرچم طالبان علیه نیروهای دولتی جنگیده‌اند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG