لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

هشدار وزارت مخابرات افغانستان به شبکه جهانی فیسبوک!


لوگوی فیسبوک در صفحه یک کمپیوتر در لندن /Source: AFP
لوگوی فیسبوک در صفحه یک کمپیوتر در لندن /Source: AFP

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی هشدار می‌دهد اگر شبکه جهانی فیسبوک قوانین نافذه افغانستان را رعایت نکند، فعالیت‌های این شبکه در این کشور را، محدود می‌کند.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید اگر شبکه جهانی فیسبوک قوانین نافذه افغانستان را در مدت شش ماه آینده رعایت نکنند، با محدودیت در این کشور روبه‌رو خواهد شد.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز شنبه در یک نشست خبری از مسئولان شبکه جهانی فیسبوک خواست که جلو خود سری‌های کاربران فیسبوک در افغانستان را بگیرد.

د افغانستان د مخابراتو او تکنالوژۍ وزیر شهزادګل اریوبي
د افغانستان د مخابراتو او تکنالوژۍ وزیر شهزادګل اریوبي

"برای مسئولان شبکه فیسبوک شش ماه وقت می‌دهم که در این مدت پالیسی‌های ما را بپزیرند و به تمامی قوانین ما احترام کنند، اگر این کار نشد فیسبوک در افغانستان مطلقا بند می‌شود و دیگر اجازه داده می‌شود، من از طریق وزارت خارجه رسماً برای شان مکتوب می‌فرستم."

آقای آریوبی گفت که در این باره با لوی سارنوال و شماری دیگر از مقامات دولتی مشوره و گفتگو کرده‌است.

به گفته وی مردم از طریق فیسبوک بی‌حرمت می‌شوند، به زنان الفاظ زشت استفاده شده و مخالف ارزش‌های اسلامی و افغانی از این شبکه بهره‌گیری صورت می‌گیرد که به گفته وی قابل قبول نیست.

آریوبی افزود هر کسی‌که می‌خواهد در این شبکه اکونت ایجاد کند نخست باید با شبکه فیسبوک ثبت شود.

وی گفت که در افغانستان بسیاری مردم اکونت های جعلی فیسبوک ایجاده کرده و برای دیگران درد سر ساز شده‌اند.

از سوی هم شماری از شهروندان کابل شکایت مشابه دارند و از این اقدام وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌ستایند.

او افزود:

"لایق هستم، باید بند شود، زیرا یک شخص پنج پنج اکونت ایجاد کرده، نخست باید هیچ کس از یک اکونت بیشتر ایجاد نتواند، دوم عکس و ویدیو های نادرست نشر نشود، تحقیر و توهین کاملاً بد است."

"وسیم هستم، در باره فیسبوک باید بگویم که دانش جامعه ما پایین است و استفاده دشمن تحت نام قوم و زبان در فیسبوک را محکوم می کنم، سخن وزیر صیب را تایید میکنم و باید اصلاحات بیاید."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی پیش از این گفته بود که در این اوآخر از طریق فیسبوک شخصیت های مهم کشور توهین و تحقیر می‌شوند و نوشته‌های خلاف منافع ملی منتشر میشود.

پیش از آن شورای ملی افغانستان نیز نگرانی داشته و ادعا کرده بودند که برخی کشور های منطقه با از استفاده از فیسبوک میان مردم تضاد را گسترش میدهند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG