لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

ویسا: مردم افغانستان میان دو پَل آسیا


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به اعلان عملیات بهاری طالبان زیر نام "الفتح" پرداخته است.

  • ویسا

"مردم افغانستان میان دو پَل آسیا" سرمقاله روزنامه مستقل ویسا است.

در ادامه این سرمقاله نگاشته شده است که متردد بودن حکومت بر سر گزینش هیئت از بهر اشتراک در نشست قطر و از سوی دیگر، اعلام عملیات بهاری "الفتح" از سوی گروه طالبان، نگرانی‌های جدی را میان مردم افغانستان بر انگیخته است.

به باور مقاله نویس، طالبان در حال حاضر در ستیج سیاسی برای گفتگو نشسته اند، در فیصله‌ها در پیوند به آینده افغانسان شریک استند پس اکنون منطق و نیاز به حمله‌های سنگین و گسترده چه است؟

  • مسیر

از سوی دیگر روزنامه مستقل مسیر در سرمقاله‌اش نوشته است که با داغ شدن گفتگوهای صلح، انتظار می‌رفت که طالبان بر خلاف سال‌های دیگر امسال عملیات بهاری‌شان را اعلام نکنند و یا تا نشست قطر این عملیات را به تعویق بیندازند، اما این گروه بار دیگر بر ضد انتظار مردم گام برداشت.

در پایان این مقاله نوشته شده است که دولت افغانستان، امریکا و گروه طالبان دیگر از خون‌ریزی و کشتارها دست بردارند و بیش از این صبر مردم رنج دیده افغانستان را نه آزمایند.

  • ماندگار

روزنامه مستقل ماندگار در سرمقاله‌اش نوشته است که از "خالد تا الفتح".

به باور مقاله نویس، عملیات الفتح بر ضد عملیات خالد اعلام شده است اینکه عملیات خالد عملیات الفتح عقب خواهد زد و یا نه؟ با گذر ۱۱ ماه معلوم خواهد شد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی، در سرمقاله‌اش با خط درشت نوشته است که توطئه شیطانی نظامیان پاکستانی باید مهار گردد.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در برگه نخست‌اش به نقل از ارگ نوشته است که عملیات بهاری طالبان نشانه ادامه جنگ نا مشروع این گروه است.

در سرمقاله این روزنامه آمده است به تدابیر پیش گیرانه نیاز است که این پلان‌ها را در نطفه خنثی سازد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نگاشته است که اگر طالبان فرزندان افغانستان استند از این جنگ دست بردارند و بر ضد مردم و کشور شان نه جنگند.

  • انیس

از سوی دیگر روزنامه دولتی انیس نوشته است که عالمان افغانستان و جهان به گونه واضح گفته اند که جنگ افغانستان مشروعیت دینی ندارد.

در سرمقاله این روزنامه آمده‌است که اعلام عملیات بهاری طالبان، واکنش‌های ملی و جهانی را بر انگیخته است، درد مردم افغانستان را بیشتر ساخته است و زندگی بسیاری از مردمان بی‌گناه را می‌گیرد.

  • هشت صبح

روزنامه مستقل هشت صبح در سرمقاله‌اش نگاشته است که جلوگیری از خون‌ریزی و کشتار، خواست مردم افغانستان است.

XS
SM
MD
LG