لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

قریشی: گفتگوها میان هیئت امریکایی و طالبان امروز در دوحه آغاز می‌شود


آرشیف، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد, February 13, 2019
آرشیف، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد, February 13, 2019

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید، انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز (دوشنبه) گفتگوهایش را در دوحه با نماینده‌گان طالبان آغاز کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان می‌گوید با آنکه موانع سد راه گفتگوها میان امریکا و طالبان ایجاد شده است، پاکستان خواهان موفقیت این گفتگوهاست.

آقای قریشی دیروز در سفری به ملتان به خبرنگاران گفت، انتظار می‌رود هیئت امریکایی امروز در دوحه با نماینده‌گان طالبان دیدار و گفتگو کند.

وی افزود:

"گفتگوهای امریکا با طالبان جریان دارد، چند نشست صورت گرفته است، انتظار می‌رود نشست بعدی به تاریخ ۱۵ اپریل (دوشنبه) صورت گیرد. امیدواری ما این است و در این جهت همکاری می‌کنیم تا این نشست نتیجه مثبت داشته باشد و این پروسه به ختم منطقی‌اش برسد، پایان منطقی آن ثبات و صلح در منطقه است."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان از ماه اکتوبر سال گذشته تا حال ۵ بار با نماینده‌گان طالبان در دوحه مذاکره کرده‌است.

نماینده‌گان امریکا و طالبان می‌گویند در بخش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عدم استفاده خاک این کشور توسط تروریستان پیشرفت‌های کرده‌اند، ولی در موضوع مذاکره مستقیم طالبان با حکومت افغانستان و موضوع آتش‌بس هنوز پیشرفتی صورت نگرفته‌است.

با وجود آنکه ۵ دور مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و طالبان به‌گفته دو جانب به خوبی به پیش رفته و دستآوردهای داشته است، ولی دو طرف موقف یکدیگر را در رابطه به آغاز عملیات بهاری طالبان محکوم کرده‌اند.

آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در جریان مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل، 2.4.2019

آقای خلیل‌زاد به روز جمعه آغاز عملیات بهاری طالبان را محکوم نموده گفت، با اعلان جنگ تلاش‌های صلح پیش نخواهد رفت.

طالبان مسلح موقف خلیل‌زاد را محکوم نموده و نیروهای امریکایی و قوای افغان را ملامت کردند که در عملیات شبانه و حملات تهاجمی ناگهانی‌شان به افراد ملکی تلفات وارد کرده‌اند.

طالبان در حالی که روی ادامه جنگ تأکید نموده‌اند این را نیز گفته اند که به ادامه مذاکرات صلح به شکل عادی متعهد اند.

طالبان تا حال نشست ششم‌شان را که به‌گفته وزیر خارجه پاکستان امروز در دوحه آغاز می‌شود تأیید نکرده‌اند، ولی آقای خلیل‌زاد قبلاً گفته بود در پایان دیدار دوره‌ای اش از منطقه به دوحه می‌رود.

XS
SM
MD
LG