لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

مسیر: موقف تیم ثبات و همگرایی و سرنوشت لویه جرگه مشورتی


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد سرنوشت لویه جرگه مشورتی و عدم اشتراک رئیس اجرائیه در این جرگه مقالات و تبصره‌های را منتشر کرده است.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش تحت عنوان "موقف تیم ثبات و همگرایی و سرنوشت لویه جرگه مشورتی" نوشته است که این تیم به رهبری عبدالله عبدالله گفته است که لویه جرگه مشورتی برای حل مشکل افغانستان مؤثر نبوده و در آن اشتراک نمی‌کند.

در ادامه سرمقاله آمده که در مورد این جرگه از قبل انتقاد‌های موجود بود، اما اکنون نیمی از حکومت و کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح آنرا تحریم نمود.

سرمقاله نویس نوشته که هرچند رئیس جمهور گفته است در مورد به نگرانی آقای عبدالله توجه می‌کند، اما سرمقاله نویس فکر نمی‌کند که با این هم مشکل حل شود.

سرمقاله نویس فکر می‌کند که با برگزاری لویه جرگه اختلافات بیشتر خواهد شد، چون به باور وی هنوز هم روشن نیست جرگه در مورد چه بحث می‌کند و نقش اصلی آن چه است.

به نقل از سرمقاله نویس یکی از مخالفت‌های دیگر جرگه این است که این جرگه به فرمایش رئیس جمهور غنی شکل می‌گیرد و تلاش دارد تا با این جرگه موقف‌اش را تقویت بخشد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که اگر پس از مخالفت‌های قبل از برگزاری جرگه این جرگه باز هم برگزار می‌شود هیچ دستآوردی نخواهد داشت و هزینه میلیون‌ها دالر نیز هدر خواهد رفت.

در ادامه این سرمقاله آمده که انتقاد‌ها در مورد این جرگه از قبل وجود داشت و گفته می‌شد که رئیس جمهور غنی از این جرگه نفع انتخاباتی می‌برد.

در پایان سرمقاله درخواست شده است که حکومت باید در پیوند به جرگه از دقت زیاد کار گیرد و با همه جوانب دقیق مشوره کند در غیر آن ضرر آن بیشتر از مؤثریت آن خواهد بود.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش تحت عنوان جرگه مشورتی ملت یا حکومت؟ به نقل از برخی سیاسون نوشته است که حکومت باید به جای برگزاری لویه جرگه مشورتی در پروسه صلح همکاری مثبت و سازنده نمایند.

سرمقاله نویس به این باور است که فکر می‌شود این جرگه تمثیل کننده اراده مردم نه، بلکه یک جرگه حکومتی خواهد بود تا موقف حکومت را در روند صلح تقویت نموده و یک مانع دیگری را در برابر صلح ایجاد کند.

در پایان این سرمقاله آمده است، هرچند که جرگه یکی از ارزش‌های تاریخی افغان‌ها محسوب می‌شود، اما سرمقاله نویس باور دارد که در حال حاضر این جرگه برای مانع صلح است چون در چهار سال گذشته چرا حکومت جرگه برگزار نکرد و اکنون که تلاش‌ها برای صلح سرعت گرفته است حکومت آستین به برگزاری لویه جرگه بر زده است.

XS
SM
MD
LG