لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

حکومت افغانستان تلاش دارد تا از فضای چین به هند دهیلز هوایی بسازد


آرشیف، تصویر از انتقال اموال تجارتی از طریق دهلیز هوایی افغانستان و چین/ 06 Oct 2018
آرشیف، تصویر از انتقال اموال تجارتی از طریق دهلیز هوایی افغانستان و چین/ 06 Oct 2018

اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان تلاش دارد تا پروازهایش را از فضای هوایی چین به هند آغاز کند.

پس از مسدود بودن حریم فضایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان در نزدیک به دو ماه ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی این کشور می‌گوید تلاش دارد تا به‌خاطر پرواز به هند دهلیز هوایی را از حریم فضایی چین افتتاح کند.

محمد قاسم رحیمی سخنگوی این اداره روز دوشنبه «۲۶ حمل ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که بررسی‌های تخنیکی جهت ایجاد سهولت‌ها برای پروازهای افغانستان از حریم فضایی چین آغاز شده‌است.

او افزود:

"اکنون همکاران ما روی موضوع از نگاه تخنیکی کار می‌کنند، در نظر داریم تا هند را از راه چین با افغانستان وصل کنیم این مسیر هم کوتاه است و هم روی هزینه پروازها تأثیر خواهد گذاشت کار آن ۵۰-۶۰ درصد پیش رفته و امیدواریم که به‌زودی پایان یابد، تصمیم گرفته شود و از همین مسیر پروازها آغاز گردد."

آرشیف/ تصویر از اولین پرواز دهلیز هوایی افغانستان و هند
آرشیف/ تصویر از اولین پرواز دهلیز هوایی افغانستان و هند

زمانی تحریم‌ها به روی پروازهای کابل دهلی و دهلی کابل وضع شد که نزدیک به دو ماه قبل پس از حمله خونین بر نظامیان هندی در منطقه پلوامه کمیشر تحت کنترول هند نیروهای هوایی هند بر برخی مناطق پاکستان حملات هوایی را انجام دادند.

این حملات تنش‌های شدیدی را میان هر دو کشور ایجاد کرد.

اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید، تعهد تازه پاکستان این است که به‌تاریخ ۲۴ ماه روان میلادی به پروازهای افغانستان به مقصد هند اجازه عبور از حریم هوایی‌اش را می‌دهد.

به نقل از سخنگوی این ادارۀ پاکستان برعلاوه افغانستان به پروازهای تمامی کشورهای که از حریم هوایی پاکستان عبور کرده به هند می‌روند تحریم وضع کرده‌است.

وی می‌گوید که اگر مشخص شود که این تحریم تنها بر پروازهای افغانستان وضع شده‌است این کشور روی عمل مشابه با پاکستان فکر خواهد کرد.

شماری از افغان‌ها می‌گویند که این اقدام پاکستان رفت و آمد بیماران و تاجران افغان که ناچار به هند بروند را با مشکل مواجه کرده‌است.

دو تن از باشنده‌گان کابل در مورد می‌گویند:

"نام من محمد یونس است، پاکستان همواره منافع افغانستان را زیر پا کرده‌است، حکومت باید برای حل این مشکل توجه کند تا چه زمانی ما با این مشکل مواجه باشیم."

"نام من محمد زمان است، به بیماران و تاجران مشکلات زیادی ایجاد کرده‌است، پاکستان با هند مشکل دارد چرا افغان‌ها رنج ببرند این که تنها راه رفت و آمد به هند است."

فرید پیکان رئیس اتحادیه شرکت‌های هوایی افغانستان می‌گوید، در این مدت نزدیک به دو ماه پاکستان سه بار در رابطه به باز نمودن حریم هوایی‌اش به روی پروازهای افغانستان تعهد نموده، اما به آن عمل نکرده‌است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که فضای هوایی پاکستان کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای صادرات و واردات میان افغانستان و هند است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی ابراز امیدواری می‌کند که هرچه زودتر برای برطرف شدن این مشکل راه حلی دریافت گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG