لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

شماری از باشنده‌گان کابل: در ۳ کیلومتری ارگ از ترس سیلاب چندین شب است خواب نداریم


تصویر جدید از دریای کابل ,16 April 2019
تصویر جدید از دریای کابل ,16 April 2019

بارنده‌‌گی‌های اخیر باشنده‌های کابل به ویژه خانواده‌های را که در نزدیکی دریایی کابل زنده‌گی می‌کنند، با مشکلات زیادی مواجه ساخته‌است.

باشنده‌های منطقه قلعه زمان خان کابل تلاش می‌کنند تا آب داخل حویلی و خانه‌های شان را توسط امکانات و وسایل خانۀشان بیرون کنند.

این منطقه در نزدیکی دریای کابل موقعیت دارد، آب باران و دریا داخل اکثر منازل و سرک‌های این منطقه شده‌است.

باشنده‌های این منطقه می‌گویند چند شب می‌شود که از ترس تخریب منازل‌شان خواب راحت نکرده‌اند.

ببرک یک‌تن از باشنده‌های قلعه زمان خان کابل می‌گوید:

"اینجا هیچ‌کس از کسی پرسان نمی‌کند، تمام شب را در کنار دریا سپری نموده‌ایم ما حدود ۳ کیلومتر دورتر از ارگ قرارداریم در قلب کابل زنده‌گی می‌کنیم وقتی شهر کابل در چنین وضعیت باشد ولایت‌های ما را که آب هم ببرد کم است."

خبرنگار رادیو آزادی که به محل رفته است می‌گوید در این منطقه با خانمی که طفل همراه‌اش بود برخورده، وی می‌خواست پیش داکتر برود، اما به دلیل آب جمع شده در کوچه‌ها نتوانست برود و دوباره به خانه برگشت.

این خانم در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"از سرک‌ها عبور کرده نمی‌توانیم سیل آمده‌است وضعیت زیاد خراب است پای ما در زیر آب می‌رود ما به تشویش استیم شب تا صبح هیچ خواب نداشتیم، بسیار خانه‌ها از بین رفته اند، نصف‌شان زیر آب شده‌است در قلعه زمان خان مشکل زیاد است."

در منطقه قلعه زمان خان خانواده‌های هم است که از ترس آب خیزی‌های شدید کوچ خود را بار کرده‌اند.

باشنده‌های این منطقه می‌گویند، اگر شاروالی کابل همکاری دیگر کرده نمی‌تواند حداقل بوجی‌های حاوی خاک، ریگ و پلاستیک را برای آنان بدهد تا خود شان جلو آب را بگیرند.

مسئولین شاروالی کابل می‌گویند، به‌خاطر کاهش مشکلات موجود یک کمیته کاری ساخته شده که مؤظفین آن شب و روز در شهر کابل با مردم همکاری می‌کنند.

جلیل احمد سلطانی سخنگوی این اداره در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در شاروالی کابل یک کمیته حالت اضطرار ساخته شده‌است تمام نقاط آسیب پذیر در نزدیکی دریا شناسایی شده در سه تا چهار روز گذشته بیشتر از ۳۰۰ هزار بوجی پرکاری شده و در دریا جابجا شده تا از خیزش آب به روی جاده‌ها و تخریب منازل جلوگیری شود."

این در حالیست که هنوز هم در شدت آب دریای کابل کاهشی دیده نمی‌شود و اداره هواشناسی کابل هم امروز و فردا از بارش باران‌ها و سیلاب‌های شدید در ۲۲ ولایت افغانستان هشدار داده‌است.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی هم از مردم می‌خواهد تا با توجه به وضعیت جاری از احتیاط کار گیرند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی
محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی

محمد اسلم سیاس معاون این اداره می‌گوید که تنها در کابل ۲۲ منزل مسکونی در اثر بارنده‌گی‌ها تخریب شده‌است.

او افزود:

"در کابل یک تن شهید داریم، ۲۲ منزل تاکنون تخریب گزارش شده است، یک قسمت راه‌های مواصلاتی زیر آب است، تیم‌ها تلاش دارند که مشکل مردم را حل کنند."

باشنده‌های کابل می‌گویند مشکلات ایجاد شده در اثر باران‌ها و سیلاب‌ها موضوع جدید نیست، بلکه همه ساله مردم با مشکل مشابه مواجه اند که حتی تلفات نیز داده‌اند و به‌گفته آنان این همه مشکلات به دلیل عدم برنامه‌های پیشگیرانه مسئولین ادارات حکومتی رخ می‌دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG