لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

باشنده‌گان کابل: نبود سیستم‌ درست کانالیزاسیون باعث جمع شدن آب در جاده‌ها شد


گوشۀ از شهر کابل, April 16, 2019
گوشۀ از شهر کابل, April 16, 2019

باشنده‌های شهر کابل می‌گویند که نبود سیتسم‌های درست کانالیزاسیون و تخلیه آب‌های جمع شده در جاده‌های کابل سبب ایجاد مشکل بیشتر برای آنان شده‌است.

بارنده‌گی‌های پیهم و سرازیر شدن سیلاب‌های چند روز اخیر برای برخی از باشنده‌گان کابل دردسر ساز شده‌است.

آنان می‌گویند بازسازی‌ها در بخش‌های مختلف این شهر صورت گرفت، اما به زیرساخت‌ها به‌خصوص سیستم آب‌رسانی و کانالیزاسیون کابل توجه لازم نشده‌است.

دو تن از باشنده‌های کابل روز چهارشنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۸» در مورد می‌گویند:

"شیر افغان شیرزی باشنده شهر کابل استم، ما از شاروالی تقاضا داریم تا سیستم کانالیزاسیون‌اش را مطابق استندرد جهانی بسازد در این شب و روز شاهد استیم که تمام جاهای را سیل برد، در حالی که مردم توانایی آباد نمودن یک دیوار شان‌را ندارند."

"نام من اسماعیل است، ما در تمام ولایت‌های افغانستان سیستم کانالیزاسیون نداریم، میلیون‌ها دالر از کشورهای دیگر آمد، اما ما تا کنون نتوانسته‌ایم که سیستم کانالیزاسیون پایتخت ما را بسازیم، اگر ما این سیستم را می‌داشتیم با این همه مشکلات مواجه نمی‌بودیم."

جاری شدن آب باران به جاده‌های کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:16 0:00

در ۱۸ سال گذشته شهرک‌های رهایشی، جاده‌ها و ساختمان‌های جدیدی در کابل اعمار شده‌اند، اما دیده می‌شود که اکثر این ساختمان‌ها معیاری نبوده و سیستم آب‌رسانی درست ندارند.

شهرک‌ها و ساختمان‌ها با حفر چاه‌های عمیق مشکل فاضل‌آب شان را حل کرده‌اند.

اما متخصصین می‌گویند که این کار در آینده مشکل بیشتر ایجاد خواهند کرد.

به‌گفته باشنده‌های شهر کابل، نبود سیستم آب‌روهای استندرد در کابل سبب شده تا با یک روز بارنده‌گی سرک‌ها پُر از آب شده و رفت و آمد برای مردم مشکل گردد.

آنان همچنان می‌گویند که نبود این سیستم حتی سبب آلوده‌گی هوا و ملوث شدن آب‌های زیر زمینی در کابل شده‌است.

باشنده‌های شهر کابل از مسئولان ادارات مسئول خواهان رسیده‌گی به این مشکل اند.

سیلاب‌های اخیر تلفات و خسارات بجا گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00

چیزیکه مسئولان ریاست عمومی آب‌رسانی افغانستان از تلاش‌ها برای حل آن سخن می‌گویند.

حمیدالله ایلانی رئیس عمومی اداره آب‌رسانی افغانستان می‌گوید:

"اداره آب‌رسانی افغانستان با همکاران بین‌المللی ما روی طرح ساختن فاضل‌آب در شهر کابل کار می‌کنیم، در زودترین فرصت شاهد خواهید بود که مطالعات ماستر پلان شهر کابل ساخته می‌شود، اما برای حالت فعلی ما یک پروژه را روی دست گرفته است تا برای تانکرها یک تصفیه‌خانه جدا بسازیم تا در آن تانکرها تصفیه شوند."

از سوی دیگر جلیل سلطانی سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید، به‌خاطر تخلیه آب روی جاده‌های این شهر کار ساخت یک کانال بزرگ ۷۰ درصد پیش رفته و تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

در چند روز گذشته دیده شده‌است که کارمندان شاروالی کابل برای کنترول وضعیت، آب‌های جمع شدۀ باران در جاده و کوچه را توسط تانکرها تخلیه می‌کردند.

مطیع‌الله خروتی کارشناس امور ساختمانی رعایت فرهنگ شهر نشینی و تهیه یک پلان تفصیلی از سوی شاروالی برای ساختمان‌ها در کابل را راه حل این مشکل عنوان کرده و بر عملی شدن آن تأکید می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG