لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

منبع: میزبانی نشست آینده قطر را حکومت افغانستان به عهده دارد


آرشیف/ یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر, March 12, 2019
آرشیف/ یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر, March 12, 2019

یک منبع در حکومت افغانستان می‌گوید که حکومت فیصله کرده‌است که تمام دوصد و پنجاه تن که لیست شان اعلام شده را به نشست قطر می‌فرستد.

در حالی که طالبان مسلح گفته اند که هیچ‌کس اجازه ندارد در نشست قطر نظر حکومت را ارائه کند، یک منبع حکومت افغانستان میگوید که میزبانی نشست آینده قطر را دولت جمهوری اسلامی افغانستان به عهده دارد.

این منبع که به‌خاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که هیئت شرکت کننده در نشست قطر پس از چاشت فردا پنجشنبه به جانب قطر حرکت می‌کند.

انتظار می‌رود روز جمعه یک هیئت بزرگ از حکومت با نماینده‌گان طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر نشست مشورتی را در مورد صلح و ثبات در افغانستان آغاز نمایند.

حکومت افغانستان به روز سه شنبه برای شرکت افراد در این نشست لیست ۲۵۰ نفری را اعلام کرد.

این منبع حکومتی می‌گوید که حکومت فیصله کرده‌است که تمام ۲۵۰ نفر را که نام‌های‌شان اعلام شده را به قطر می‌فرستد.

اما یک منبع طالبان در قطر با اشاره به ترکیب هیئت افغان به رادیو آزادی گفته است که ممکن آن‌ها این نشست را تحریم کنند.

این منبع گفته است که آن‌ها یک لیست ۲۴۰ نفری را قبلاً به دولت قطر داده بودند که آن‌را با حکومت افغانستان شریک سازد اما می‌گوید حالا نام آن افراد در این لیست وجود ندارد.

این منبع طالبان گفته است که این لیست حکومتی است و آن‌ها دیکتی شده‌اند تا کنفرانس را بی‌نتیجه به پایان برسانند.

اما برخی از سیاسیون افغان اعلام کرده اند که در این نشست شرکت نمی‌کنند.

عطا محمد نور رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی لیست اعلام شده را فرمایشی خوانده اما امرالله صالح معاون نخست محمد اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفته است که به دلایل تخنیکی و شخصی در این نشست شرکت نمی‌کند در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که نشست که در خصوص نشست قطر میان اعضای مهم شورای مصالحه و رئیس جمهور برگزار شده بود پایان یافته‌است.

آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در لویه جرگه
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در لویه جرگه

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این نشست گفت:

"امروز برای اولین بار زمینه مساعد گردیده‌است که با طرف مقابل بحث‌های همه جانب داشته باشیم، شما در قطر از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ملت واحد و عظیم افغانستان نماینده‌گی می‌کنید، از حقوق هر طفل، هر زن، هر مرد، هر خانواده شهید و هر شهروند افغانی نماینده‌گی می‌کنید."

آقای غنی به اعضای هیئت که قرار است به قطر بروند گفت که طالبان را قانع کنند که به جز از مذاکره با دولت جمهوری اسلامی افغانستان راه دیگر ندارند و برای ختم جنگ نسخه دیگر هم پیدا نمی‌شود.

رئیس جمهور غنی گفت که در جنگ افغانستان غالب و مغلوب وجود ندارد و با تامین صلح در کشور نفع افغان‌ها و اطفال‌شان نهفته‌است.

هر چند انتظار می‌رود که نشست قطر به تاریخ ۱۹ اپریل آغاز شده و تا ۲۱ اپریل ادامه یابد اما در اعلامیه طالبان آمده‌است که این نشست در۲۰ و۲۱ اپریل برگزار می‌شود.

در این حال حمید عزیزی کارشناس امور بین الملل با اشاره به لیست تهیه شده از سوی حکومت می‌گوید که حکومت افغانستان اراده برای صلح قبل از انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

او افزود:

"خود اعلام این دوصد و پنجاه نفر نوع ابزارهای فشاری بالای طالب بوده و در مقابل طالب هم با یک دیپلوماسی قوی طوری واکنش نشان میدهد که متقابلاً حکومت افغانستان را تحت فشار افکار عمومی و شرایط مختلف قرار بدهد تصور من همین است که یا این نشست برگزار نخواهد شد و یا برای یک مدت زمانی طولانی‌تری به تعویق خواهد افتاد تا این‌که روی میکانیزم انتخاب افراد یک مذاکره و مفاهمه صورت بگیرد."

حمید عزیزی کارشناس امور بین الملل
حمید عزیزی کارشناس امور بین الملل

گل پاچا مجیدی یک عضو کمیسیون امور بین المللی دوره شانزدهم تقنینی ولسی جرگه بالای لیست تهیه شده از سوی حکومت انگشت انتقاد گرفته و می‌گوید باید در این لیست نام‌های کسانی جا داده می‌شد که برای طالبان قناعت میداد تا به جنگ نقطه پایان بگذارند.

اما این‌که نشست آینده قطر برای پروسه صلح کدام کمک می‌کند یا خیر پرسش است که جواب آن پس از نشست قطر واضح خواهد شد؟

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG