لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

وزارت معارف: طرح افزایش معاشات معلمین آماده شده‌ و تا ۳ ماه دیگر عملی می‌گردد


میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف روز چهارشنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۸» که برنامه‌های کاری سال آینده و دستاورد‌های سال گذشته‌اش را بیان می‌کرد
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف روز چهارشنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۸» که برنامه‌های کاری سال آینده و دستاورد‌های سال گذشته‌اش را بیان می‌کرد

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که طرح افزایش معاشات معلمین آماده شده‌ و تا ۳ ماه دیگر عملی می‌گردد.

سرپرست وزارت معارف افغانستان هرچند کمبود معلمین در مکاتب را هنوز هم یک چالش می‌داند، اما تأکید دارد که در سال روان خورشیدی ۱۱ هزار معلم جدید جذب خواهند شد.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف روز چهارشنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۸» که برنامه‌های کاری سال آینده و دستاورد‌های سال گذشته‌اش را بیان می‌کرد، گفت که هنوز هم شماری از معلمین ۱۲ پاس در ولایات کشور مشغول تدریس اند، اما وزارت معارف پروسه ارتقاء تحصیلی معلمین در ولایت کابل را به‌گونه عملی آغاز کرده‌است.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف

او گفت:

"حد اقل معلمین ۱۲ پاس که ما داریم و معلمین ۱۴ پاس که داریم، در تربیه‌های معلم به صورت داخل خدمت ارتقاء کیفیت و ارتقاء ظرفیت ببینند و ۱۲ پاس‌های، ۱۴ پاس و ۱۴ پاس‌های ۱۶ پاس این موارد را در نظر گرفته‌ایم و ادامه پیدا خواهند کرد."

سرپرست وزارت معارف همچنان افزود که در سال روان خورشیدی ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود و پروسه توزیع آن در مکاتب آغاز خواهد شد.

به‌گفته وی، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸۵ باب مکتب جدید اعمار شده‌است و همچنان ۱۲۶ مکتب دیگر از متوسطه به عالی ارتقاء نموده‌است.

آقای بلخی در حالی از مصرف ۷۵ درصد بودجه در سال قبل خبر می‌دهد که هنوز هم مشکلات در نظام تعلیمی کشور وجود دارد.

نبود میز و چوکی در بعضی از مکاتب مرکز و ولایات، کمبود معلمین مسلکی در مکاتب، کمبود کتاب‌های درسی از جمله مشکلات عمده به شمار می‌روند.

از سوی هم نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی که برنامه‌های کاری سال آینده و دستاورد‌های سال گذشته‌اش را بیان می‌کرد گفت که بازنگری نصاب‌های تحصیلی آغاز شده‌است.

وی افزود که رشته‌های تحصیلی مطابق به بازار کار ایجاد می‌شود و تا اکنون ۲۰ رشته تحصیلی بازنگری شده‌است و کار بالای بازنگری ۱۰ رشته تحصیلی دیگر جریان دارد.

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی
نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی

او بیشتر گفت:

"ما توانستیم که بیشتر از ۲۰ رشته را بازنگری کنیم و کار ۱۰ رشته دیگر اکنون در حال جریان است، در مجموع به اساس نیازسنجی ما ۱۶۵ رشته را تشخیص کردیم که باید کار رویش صورت گیرد که این کار به شکل دوامدار ادامه دارد. تعداد از استادان را برای آموزش نصاب‌سازی به بیرون از کشور فرستادیم که بیشتر از ۷۰ استاد به مالیزیا فرستاده شدند و آنجا آموزش مبتنی بر نتیجه را دیدند و دوباره به افغانستان برگشتند."

در حالی وزیر تحصیلات عالی از بازنگری نصاب تحصیلی سخن می‌زند که شماری از محصلین همواره از نصاب کنونی انتقاد دارند و می‌گویند که نصاب تحصیلی کهنه است و جواب‌گوی نیازهای امروزی محصلین نیست.

گزارش: شفیع کریمی

XS
SM
MD
LG