لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

یو اس‌ ای تو دی: داعش اراده و توان حمله از افغانستان به امریکا را دارد


آرشیف، شماری از روزنامه‌های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست گفته است، امیدواری به نشست برنامه‌ریزی شده میان طالبان و هیئت بزرگی از افغانستان در قطر افزایش یافته است.

در ادامه آمده‌است، بسیاری‌ها امیدوار اند که این نشست که قرار است به روز جمعه برگزار شود، بتواند به نقطۀ عطف در روند صلح به رهبری ایالات متحده بدل شود.

واشنگتن پُست گفته است، طالبان از دیر زمانی به این‌سو انجام گفتگوهای مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند، اما اکنون پذیرفته اند که با یک گروه از افغان‌ها به گونۀ غیر رسمی دیدار کنند.

طالبان به تازه‌گی عملیات بهاری‌شان را زیر نام "الفتح" اعلام کردند.

اما اعلام خبر دیدار با هئیتی از افغانستان، سبب شد تا بسیاری‌ها نفس راحت بکشند.

روزنامه همچنین نوشته که ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه، هیئتی ۲۵۰ نفری را اعلام کرد و گفت که قرار است به دوحه بروند.

اما، طالبان روز چهارشنبه در خبرنامۀ گفتند، تنظیم کننده‌های گفتگو‌های بین‌الافغانی در قطر تصمیم ندارند؛ ۲۵۰ تن را از افغانستان بپذیرند.

این گروه افزوده است، شمار محدودی افراد مشمول این فهرست در نشست قطر اشتراک خواهند کرد.

  • یو اس‌ای تو دی

روزنامۀ یو اس‌ای تو دی در مقالۀ از قول یک مقام استخباراتی نوشته است، شاخۀ گروه موسوم به دولت اسلامی در افغانستان اراده و توان حمله به ایالات متحده را دارد.

این مقام استخباراتی نامش را نگرفته، چونکه به‌گفتۀ روزنامه اجازه نداشته علنی صحبت کند.

در ادامه آمده است که شاخۀ خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی هم‌چنان طرح‌های دارد برای حمله به کشورهای غربی.

روزنامه سخنان سناتور جک رید یک عضو کمیتۀ خدمات نظامی سنای ایالات متحده را برداشته که به تازه‌گی در کابل با رئیس جمهور غنی دیدار کرد.

او گفته است، شاخۀ خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی صدها جنگجو دارد و هم از نظر شمار و هم از دید پیشرفته شدن تاکتیک‌ها در حال توسعه است.

نیکولاس کی نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان هم به تازه‌گی به رادیو آزادی گفت، خطر داعش در افغانستان باید جدی گرفته شود.

XS
SM
MD
LG