لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۳۷

عمران خان شفاخانه نایب امین‌الله خان را به رئیس جمهور افغانستان تحفه می‌دهد


آرشیف/ عمران خان صدراعظم پاکستان در یک کنفرانس خبری در دوبی/ Source: Jon Gambrell (AP)
آرشیف/ عمران خان صدراعظم پاکستان در یک کنفرانس خبری در دوبی/ Source: Jon Gambrell (AP)

شفاخانه ۲۰۰ بستر محمد علی جناع امروز در غرب کابل توسط مقام‌های پاکستانی و افغان افتتاح گردید.

عمران خان صدراعظم پاکستان شفاخانه نایب امین الله خان را که در زاده‌گاه رئیس جمهور غنی در ولایت لوگر به کمک مالی پاکستان به هزینه ۱۶ میلیون دالر اعمار گردیده به رئیس جمهور افغانستان تحفه می‌دهد.

علی محمد خان وزیر امور پارلمانی پاکستان امروز در محفل افتتاحیه شفاخانه ۲۰۰ بستر محمد علی جناع در غرب کابل که توسط کمک مالی پاکستان به هزینه ۲۴.۵ میلیون دالر اعمار گردیده است بیان داشت که پاکستان متعهد به ادامه کمک‌های در بخش صحی در افغانستان است.

او افزود:

"خوشبخت استم که اعلام می‌کنم شفاخانه ۱۰۰ بستری نایب امین الله خان را در ولایت لوگر کار ساخت‌اش تمام گردیده است عنقریب افتتاح میگردد. شفاخانه تداوی امراض گرده در جلال آباد را داریم که کار‌اش روی دست است و به‌زودی کار‌هایش تمام می‌گردد شفاخانه لوگر یک تحفه است از سوی عمران خانه به رئیس جمهور غنی."

علی محمد خان وزیر امور پارلمانی پاکستان
علی محمد خان وزیر امور پارلمانی پاکستان

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه میپزیرد که هنوزهم مشکلات صحی در افغانستان وجود دارد وی میگوید که حل مشکلات صحی به یک‌بارگی نا ممکن است.

او افزود:

"در این شفاخانه مریضان داخله و جراحی را مورد تداوی قرار می‌دهیم در قدم دوم انشالله عنقریب پیوند گرده در این شفاخانه اتفاق می افتد و همچنان در قدم سوم تداوی سرطان در این شفاخانه امکان پذیر خواهد شد."

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در محفل گشایش این شفاخانه می‌گوید که هنوزم مشکلات صحی در شماری از مناطق کشور وجود دارد وی تاکید می‌کند که باید خدمات صحی به شکل متوازن در تمام کشور ارائه شود.

او افزود:

"از امکانات موجود و بودجه وزارت صحت عامه که در بودجه ملی نسبتاً یک رقم درشت را تشکیل می‌دهد به صورت متوازن از این بودجه استفاده شود و در این رابطه برخی از مناطق و ولایات کشور و خصوصاً مناطق دور دست و صب‌العبور شایسته توجه بیشتر است."

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

این شفاخانه در حالی در غرب کابل افتتاح می‌گردد که ویدیو‌های در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که دیده می‌شود شماری از افغان‌ها از عمران خان صدراعظم پاکستان می‌خواهند که برای افغانستان در بخش صحی کمک‌های بیشتر نماید و شفاخانه‌های معیاری بیشتر را در افغانستان اعمار نماید.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، سالانه هزاران افغان به علت نبود سیستم پیشرفته تداوی و نبود شفاخانه‌های معیاری به خارج از کشور سفر می کنند و حدود سه صد میلیون دالر را در بخش تشخیص و تداوی امراض مصرف می کنند.

گزارش: شفیع کریمی

XS
SM
MD
LG