لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

ارگ: تا زمان اعلان نتایج انتخابات رئیس جمهور به ماموریت‌اش ادامه می‌دهد


شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برای تکمیل شدن دوره کاری پنج ساله رئیس جمهور شش ماه دیگر زمان باقی مانده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، تا زمان اعلان نتایج انتخابات رئیس جمهور بر اساس تفسیر قانون اساسی از سوی ستره محکمه به ماموریت‌اش ادامه می‌دهد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور با ارسال یک پیام به رسانه‌ها می گوید، در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ نیز ستره محکمه چنین تفسیر را ارائه کرده بود.

او افزود:

"ما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ هم شاهد بودیم که حکومت‌های وقت عین مشکل را داشتند اما با استفاده از تفسیری که از مراجع تفسیر قانون اساسی صورت گرفت این موضوع حل شد، در عین حال ما شش ماه دیگر فرصت داریم تا میعاد پنج سال حکومت تکمیل شود."

از سوی دیگر ریاست اجرائیه می‌گوید، بر اساس تصمیم اخیر ستره محکمه حکومت وحدت ملی تا اعلان نتایج انتخابات به کار ادامه می‌دهد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست به رادیو آزادی گفت:

"این تصمیم ستره محکمه تازه نیست، این نهاد در گذشته هم در چنین مورد فیصله کرده‌است، آنچه که مهم است این است که بر اساس این فیصله حکومت وحدت ملی تا آغاز کار رئیس جمهور آینده به کار‌اش ادامه می‌دهد."

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی وظیفه رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد و انتخابات به منظور تعیین رئیس جمهور جدید در خلال سی تا شصت روز برگزار می‌گردد.

اولین باری نیست که رئیس جمهور پس از اول جوزای سال پنجم به کارش ادامه می‌دهد بلکه پیش از این هم در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ بر اساس فیصله ستره محکمه حامد کرزی رئیس جمهور وقت، پس از اول جوزا و تا اعلان نتایج انتخابات به کارش ادامه داد.

تلاش کردیم در این باره نظر ستره محکمه را داشته باشیم اما با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم.

اما برخی رسانه‌های محلی افغانستان مکتوبی را نشر کرده‌اند که بر اساس آن ستره محکمه گفته که رئیس جمهور تا آغاز کار رئیس جمهور جدید به کارش ادامه دهد.

برخی کاندیدا‌های ریاست جمهوری افغانستان این فیصله را غیر قانونی خوانده و گفته اند که حکومت وحدت ملی بالای ستره محکمه فشار وارد کرده تا چنین فیصله را صادر کند.

قادر شاه سخنگوی تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر به رادیو آزادی می گوید، فیصله ستره محکمه در این باره قابل توجیه نیست.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG